Carrer Sant Antoni, 13 08394 Sant Vicenç de Montalt Tel. 93 791 05 11 - Fax: 93 791 29 61 http://www.svmontalt.cat ACTA DE LA SESSIÓ EXTRAORDINÀRIA DEL PLE DE L'AJUNTAMENT DE SANT VICENÇ DE MONTALT, CELEBRADA EN 1a. CONVOCATÒRIA EL DIA 7 DE FEBRER DE 2008 Identificació de la sessió Núm.: 01/08 Caràcter: extraordinari Data: 7 de febrer de 2008 Horari: de 20:03 hores a 21:37 hores Lloc: Sala de Sessions de la Casa Consistorial de Sant Vicenç de Montalt Assistents: - Sr. Miquel Angel Martínez i Camarasa, Alcalde (CIU) - Sr. Javier Trapé i Puig, Primer Tinent d'Alcalde (CIU) - Sr. Pere Orts i Cubillo, Segon Tinent d'Alcalde (ESQUERRA-AM) - Sr. Amadeu Clofent Rosique, Tercer Tinent d'Alcalde (AXSV) - Sr. Miquel Pujol i Ramon, Quart Tinent d'Alcalde (CIU) - Sra. Mª Lluïsa Grimal Colomé, Regidora (CIU) - Sra. Fina Navarro Nicolás, Regidora (CIU) - Sr. David Pons i Comas, Regidor (ESQUERRA-AM) - Sr. Lluís Bisbal i Pujol, Regidor (PSC-PM) - Sr. Juli Martín Moliné, Regidor (PSC-PM) - Sr. Rosalia Oller Boada, Regidora (PSC-PM) - Sr. Francisco Javier Mas Arenillas, Regidor(P.P) - Sr. Miquel Àngel Pigem de las Heras, Regidor (ANEM-EPM) Secretari: - Francesc Ortiz i Amat, el de la Corporació. ORDRE DEL DIA PRIMER. APROVACIÓ, SI ESCAU, L'ALIENACIÓ DIRECTA DE LA PARCEL·LA SOBRERA PROPIETAT DE L'AJUNTAMENT DE SANT VICENÇ DE MONTALT SITUADA AL PPO13 GOLF MARESME. SEGON. POSAR A DISPOSICIÓ DEL DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ, SI ESCAU, UN SOLAR APTE PER A LA UBICACIÓ TEMPORAL DE L'INSTITUT AMB MÒDULS PREFABRICATS. TERCER. APROVACIÓ, SI ESCAU, DEL RECONEIXEMENT EXTRAJUDICIAL DE DIVERSES FACTURES DE L'EXERCICI DE 2007. QUART. APROVACIÓ INICIAL, SI ESCAU, DEL PROJECTE D'URBANITZACIÓ DEL POLÍGON III DE LA URBANITZACIÓ SUPERMARESME. CINQUÈ. APROVACIÓ INICIAL, SI ESCAU, DE L'ORDENANÇA REGULADORA DE LA GESTIÓ DE RESIDUS DE SANT VICENÇ DE MONTALT. SISÈ. APROVACIÓ INICIAL, SI ESCAU, DEL PRESSUPOST GENERAL I LA PLANTILLA PER AL 2008. SETÈ. APROVACIÓ DEFINITIVA, SI ESCAU, DE L'ORDENANÇA REGULADORA DE LES SANCIONS PER INFRACCIÓ EN MATÈRIA DE CIRCULACIÓ URBANA I SIMULTÀNIAMENT, APROVACIÓ DEFINITIVA, SI ESCAU, DE LA NOVA ORDENANÇA DE CIRCULACIÓ DE SANT VICENÇ DE MONTALT, TOT INCLOENT LES PROPOSTES DE MODIFICACIÓ PRESENTADES EN EL TERMINI D'EXPOSICIÓ PÚBLICA PER PART DEL DEPARTAMENT DE GOVERNACIÓ DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. PRIMER. El senyor alcalde obre i dóna la paraula al senyor secretari, el qual procedeix a donar lectura a la proposta de la Junta de Govern Local que tot seguit es transcriu: "Mitjançant instància adreçada a aquest Ajuntament, el representant de l'entitat 9 MAR INMOBLES I GESTIÓ, S. L. sol·licità la venda directa a favor seu, com a propietari confrontant, de la parcel·la sobrera propietat d'aquest Ajuntament i identificada amb el núm. 310.6/1 d'inscripció a l'inventari municipal de béns. S'ha instruït l'expedient preceptiu, en el qual s'ha acreditat el caràcter patrimonial i de parcel·la sobrera del terreny en qüestió i la corresponent valoració econòmica mitjançant taxació pericial (la qual ha estat expressament acceptada com a preu de venda pel propietari confrontant), com també la circumstància que l'entitat 9 MAR INMOBLES I GESTIÓ, S. L. és propietària confrontant de l'esmentada parcel·la. La venda directa de les parcel·les sobreres als propietaris confrontants és autoritzada expressament per l'article 44.1 del Reglament de patrimoni dels ens locals, aprovat pel Decret 336/1988, de 17 d'octubre, segons el qual les parcel·les sobrants poden ser alienades per venda directa al propietari o propietaris confrontants, o permutades amb els seus terrenys. La competència per resoldre sobre l'expedient correspon al Ple municipal, d'acord amb els articles 22.2.o) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local (pel fet de referir-se a una alienació de bé immoble no prevista en el pressupost municipal), i 50.2.n) de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya. Atès que el valor del bé a alienar és inferior al 20% dels recursos ordinaris del pressupost, no és necessari el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de membres de la corporació, exigit en tot altre cas pels articles 47.3.j) de la Llei de bases de règim local i 112.3.m) de la Llei municipal de Catalunya, sinó que n'hi ha prou amb el vot favorable de la majoria simple del Ple. Atès que el valor de la parcel·la a alienar és inferior al 25% dels recursos ordinaris del pressupost municipal, no és tampoc necessari sol·licitar informe previ al Departament de Governació. No obstant això, abans d'adoptar l'acord plenari i un cop instruït l'expedient, se n'ha donat compte a l'esmentat Departament, en compliment de l'article 40.1.c), in fine, del Reglament de patrimoni dels ens locals. Vistos els informes del Departament de Secretaria Intervenció, s'acorda, per unanimitat, proposar al Ple l'adopció dels següents acords: I. Aprovar l'alienació directa a la mercantil 9 MAR INMOBLES I GESTIÓ, S.L., com a propietari confrontant, de la parcel·la sobrera que consta a l'inventari municipal de béns com a bé patrimonial i amb el núm. 310.6/1, per un preu de 1 euro. II. Facultar el senyor alcalde perquè, en representació d'aquest Ajuntament, atorgui tots els documents públics i/o privats per a l'execució del present acord. III. Notificat el present acord a l'adjudicatari." Per tant, s'aprova, per unanimitat, la proposta anteriorment transcrita en tots els seus extrems. SEGON. A la vista de la construcció del nou Institut que ha de portar a terme el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i a la vista de tot l'expedient tramitat per posar-la en pràctica, es fa necessari posar a disposició del Departament d'Educació la part necessària de la pastilla d'equipaments del Padró perquè s'hi puguin instal·lar de forma provisional els mòduls necessaris per al funcionament de l'Institut d'Educació Secundària el proper curs 2008- 2009. La Junta de Govern Local va emetre dictamen favorable al respecte. El senyor Lluís Bisbal i Pujol, portaveu del Grup Municipal Socialista, manifesta que els nens de Sant Vicenç i Cales podran anar-hi d'aquí un any. Pregunta si a aquells qui no els fa gràcia anar a mòduls se'ls obligaria a anar-hi. La senyora Maria Lluïsa Grimal i Colomé, regidora d'Educació, respon que està en estudi. S'implantaran tres mòduls. El senyor Bisbal demana que si hi hagués algun pare que porta els fills a Arenys o Llavaneres, que no se'l forcés a anar-hi. El senyor Alcalde afirma que per aquells qui tinguin altres germans en d'altres municipis no hi ha inconvenient, perquè podrien anar al lloc del germà. El senyor Miquel Àngel Pigem de las Heras afirma que li sembla bé que hi hagi mòduls, però el Departament d'Educació no ho ha fet bé traient els anteriors. El senyor Alcalde respon que es va intentar davant el Departament d'Educació, però per falta de coordinació per part del Departament, es van cedir i retornar pel tema de responsabilitat civil i ara s'han de tornar a cedir. Finalment i fetes totes les consideracions, s'aprova, per unanimitat, l'adopció dels acords següents: Primer.- Posar a la disposició del Departament d'Educació la part necessària de la pastilla d'equipaments del Pla Parcial del Padró perquè s'hi puguin instal·lar de forma provisional els mòduls necessaris per al funcionament de l'Institut d'Educació Secundària el proper curs 2008-2009. Segon.- Donar trasllat del present acord al Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. ANNEX I TERCER. S'han presentat per Registre d'Entrada una sèrie de factures corresponents a l'exercici de 2007 per a les quals no existia crèdit pressupostari o bé existien mancances de procediment. La Junta de Govern Local va proposar al Ple de la Corporació que les que calia reconèixer eren les següents: 07AFQ0016 CESPA-L'ARCA DEL MARESME 2.285,68 07AFQ0015 CESPA-L'ARCA DEL MARESME 131,82 07AFQ0013 CESPA-L'ARCA DEL MARESME 3.580,90 07AFQ0012 CESPA-L'ARCA DEL MARESME 395,47 07AFQ0011 CESPA-L'ARCA DEL MARESME 1.494,32 07AFQ0016 CESPA-L'ARCA DEL MARESME 1.070,95 07-000000115 NATURALEA CONSERVACIÓ, S.L 44.828,28 2007-70 COYNSA 2000, S.L 132.744,11 55 ZEN PROGRAMARI LLIURE I XARXES SLL 1.484,80 56 ZEN PROGRAMARI LLIURE I XARXES SLL 6.496,00 207295 URCOTEX I, S.L 856,01 271/2007 EUROCATALANA OBRES I SERVEIS, S.L 15.483,88 269/2007 EUROCATALANA OBRES I SERVEIS, S.L 42.576,19 El senyor Alcalde procedeix a donar una explicació detallada de cadascuna d'elles. Finalment, s'acorda, per unanimitat, Primer. El reconeixement extrajudicial i aprovació de totes les factures esmentades i de les obligacions que se'n deriven. Segon. Trametre el present acord a la Tresoreria Municipal per tal que en doni el tràmit oportú. QUART. El senyor Javier Trapé i Puig, primer tinent d'alcalde, exposa l'assumpte. El senyor Sergio Porté Solano, que actua en nom i representació de Desarrollo y Gestión Industrial, SL, va presentar el projecte d'urbanització del Polígon III de la Urbanització Supermaresme. Els Serveis Tècnics Municipals d'Urbanisme han emès l'informe que es transcriu a continuació: "Revisat el projecte presentat i vist que s'ha fet d'acord amb les directrius dels Serveis Tècnics Municipals, s'informa favorablement si bé caldrà tenir en compte les següents prescripcions: 1.- Les parcel·les dibuixades en el projecte d'urbanització no es tenen en compte ja que la parcel·lació depèn d'un projecte de parcel·lació, no d'un d'urbanització. 2.- L'aigua potable s'haurà d'instal·lar d'acord amb SOREA. 3.- El sistema d'enllumenat públic haurà de contemplar el següent: a. L'enllumenat públic haurà de complir amb la normativa de contaminació lluminosa. b. Un regulador-estabilitzador de flux en capçalera, o un sistema de reactàncies de doble nivell punt per punt. c. Un rellotge astronòmic d'encesa. d. Un comptador electrònic multifunció, i amb contractació de tarifa 2.0 discriminada nocturna. e. La instal·lació d'un sistema de controlador per telegestió per Internet que es pugui acoblat en el SIE, per tal de poder fer un seguiment diari d'avaries, i un seguiment acurat dins del SIE (va inclòs en el servei) i per tal d'evitar d'anar prenent les mesures de consum reals a mà." Tant la Comissió Informativa d'Urbanisme com la Junta de Govern Local van emetre dictamen favorable a l'aprovació de l'esmentat projecte. Per tant, s'acorda, per unanimitat, Primer.- Aprovar inicialment el projecte d'urbanització del Polígon III de la Urbanització Supermaresme, presentat pel senyor Sergio Porté Solano, que actua en nom i representació de Desarrollo y Gestión Industrial, SL, si bé caldrà tenir en compte les prescripcions establertes per part dels Serveis Tècnics Municipals d'Urbanisme. Segon.- Obrir un termini d'exposició pública de 20 dies per a formular al·legacions, mitjançant la publicació del corresponent edicte al Butlletí Oficial de la Província i al Tauler d'Anuncis de la Corporació. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi presentat cap al·legació, s'entendrà aprovat definitivament, sempre que s'hagin complert les prescripcions establertes per part dels Serveis Tècnics Municipals d'Urbanisme. CINQUÈ. Vista la proposta d'Ordenança reguladora de la Gestió de Residus preparada des de la Regidoria de Medi Ambient. El senyor secretari procedeix a donar-ne lectura de forma transversal pel que fa als articles primer, segon i tercer i la resta en llegeix els títols. Es transcriu a continuació el text íntegre: "ORDENANÇA NÚM. 55 REGULADORA DE LA GESTIÓ DE RESIDUS DE SANT VICENÇ DE MONTALT ÍNDEX TÍTOL I Disposicions Generals Article 1 Objecte de l'Ordenança Article 2 Àmbit d'aplicació Article 3 drets i deures dels usuaris Article 4 Subsidiarietat dels treballs de gestió dels residus municipals Article 5 Establiment de taxes Article 6 Dubtes i supòsits TÍTOL II La gestió dels residus municipals CAPÍTOL I El servei municipal de gestió dels residus Article 7 Objectius Article 8 Els residus municipals Article 9 La gestió dels residus municipals Article 10 El servei municipal de gestió dels residus municipals Article 11 Residus exclosos del servei de gestió de residus municipals Article 12 La recollida dels residus municipals Article 13 Obligacions dels usuaris del servei respecte a la recollida de residus municipals Article 14 Normes relatives als contenidors de recollida de residus municipals Article15 Normes relatives als residus voluminosos, mobles i estris Article 16 Normes relatives als residus procedents d'obres menors i reparació domiciliària Article17 La recollida selectiva d'esporga Article 18 Horaris i freqüències de recollida dels residus municipals CAPÍTOL II Prescripcions específiques del servei de gestió dels residus comercials Article 19 Els residus comercials Article 20 Modalitats de gestió dels residus comercials Article 21 El servei municipal de recollida específica de residus comercials Article 22 Règim i horari dels serveis de recollida específica Article 23 Prohibicions Article 24 Gestió dels residus comercials directament pel comerç per empresa autoritzada CAPITOL III El servei municipal de deixalleria Article 25 El servei municipal de deixalleria Article 26 Finalitats del servei municipal de deixalleria Article 27 L'accés a la deixalleria Article 28 Residus admesos Article 29 Procediment de lliurament Article 30 Recepció i acceptació dels materials Article 31 Horari d'atenció al públic Article 32 Visites programades Article 33 Emmagatzematge i gestió dels materials a la deixalleria TÍTOL III La gestió d'altres residus CAPÍTOL I Els residus industrials Article 34 Residus industrials Article 35 Condicions que han de reunir les activitats industrials respecte als residus Article 36 Informació a l'Administració Article 37 Gestió dels residus industrials Article 38 La recollida i el transport de residus industrials TÍTOL IV El règim sancionador CAPÍTOL I Les infraccions i sancions Article 39 Infraccions Article 40 Infraccions molt greus Article 41 Infraccions greus Article 42 Infraccions lleus Article 43 Sancions Article 44 Graduació de les sancions Article 45 Persones responsables Article 46 Procediment sancionador i competència Article 47 Iniciació del procés sancionador DISPOSICIONS ADDICIONALS DISPOSICIÓ FINAL ANNEX 1 Residus objecte de recollida selectiva del servei municipal de gestió de residus municipals ANNEX 2 Residus admissibles en el servei de deixalleria TÍTOL I Disposicions Generals Article 1. Objecte de l'Ordenança Aquesta Ordenança té per objecte regular les condicions en les quals l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt ha de prestar i l'usuari ha d'utilitzar el servei de recollida de residus municipals i altres residus, la gestió dels quals correspongui als ens locals. Article 2: Àmbit de l'aplicació Són àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança els residus classificables com a residus municipals segons la legislació. Tenen la condició d'usuaris del servei municipal de recollida de residus tots els veïns com a persones físiques amb domicili a Sant Vicenç de Montalt, i les persones físiques o jurídiques titulars de qualsevol tipus d'establiment professional, comercial, industrial o de serveis situat en el terme municipal. Article 3: Drets i deures dels usuaris Tots els habitants de Sant Vicenç de Montalt han d'observar una conducta encaminada a evitar i prevenir el deteriorament del municipi, a la utilització racional dels productes de consum, a la minimització en la producció de residus i a la preservació del medi ambient en general. La present Ordenança regula els drets i deures dels veïns de Sant Vicenç de Montalt en relació a la recollida, reciclatge, transport, valorització i la disposició final dels residus municipals. Tots els veïns tenen el deure de complir les normes contingudes en aquesta Ordenança i de denunciar els incompliments que presenciïn o dels quals tinguin coneixement cert. L'Ajuntament ha d'atendre d'ofici les reclamacions, denúncies o suggeriments dels ciutadans, i exercir les accions que en cada cas s'escaiguin. L'Ajuntament afavorirà les actuacions que en matèria de gestió dels residus desenvolupin els particulars per iniciativa pròpia i que s'orientin a millorar la qualitat de vida a Sant Vicenç de Montalt i del medi ambient en general. De forma específica cal col·laborar activament amb la finalitat de prevenir i reduir l'impacte que sobre el medi causa la incorrecta gestió dels residus. L'Ajuntament pot establir un règim especial de beneficis fiscals i ajudes econòmiques destinades al foment de la reducció de residus i de la recollida selectiva. L'autocompostatge es considera una activitat de reducció de residus. L'Ajuntament exigirà el compliment d'aquesta Ordenança i obligarà als infractors o infractores a la restauració dels béns danyats, sense perjudici de les sancions que corresponguin. Els veïns tenen el dret a la informació ambiental, en els termes que estableix la legislació vigent sectorial d'aplicació. El veïns de Sant Vicenç de Montalt tenen el dret al manteniment i a la millora dels nivells de Medi Ambient i de qualitat de vida exigibles d'acord amb l'ordenament vigent i amb aquesta Ordenança. Article 4. Subsidiarietat dels treballs de gestió dels residus municipals L'Ajuntament podrà realitzar subsidiàriament els treballs de gestió dels residus que segons l'ordenança han d'efectuar els ciutadans, després del requeriment previ als propietaris o usuaris, i els imputarà el cost dels serveis prestats sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin en cada cas. Article 5. Establiment de taxes L'Ajuntament establirà les taxes que correspongui en relació amb aquells serveis que d'acord amb la present ordenança siguin declarats de prestació obligatòria. Article 6: Dubtes i supòsits Les normes de les presents ordenances s'aplicaran per analogia en supòsits que no hi són expressament regulats i que per la seva naturalesa entrin dins el seu àmbit d'aplicació. En els casos que es presentin dubtes en l'aplicació de la present ordenança, els serveis municipals, després d'escoltar els interessats, establiran la interpretació corresponent. TÍTOL II La gestió dels residus municipals CAPÍTOL I. El servei municipal de gestió dels residus Article 7: Objectius La política de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt en matèria de gestió de residus té els objectius següents: a) Promoure la minimització dels residus i de llur perillositat. b) Promoure la reutilització dels residus. c) Promoure la recollida selectiva dels residus. d) Reciclar i valoritzar els residus. e) Disposar adequadament el rebuig. f) Regenerar els espais degradats per les descàrregues incontrolades. Article 8. Els residus municipals Els residus municipals són els residus generats als domicilis particulars, comerços, oficines i serveis, i altres que per la seva naturalesa o composició puguin assimilar-se als que es produeixen en els esmentats llocs o activitats. Tenen també la consideració de residus municipals els residus procedents de la neteja de vies públiques, zones verdes i àrees recreatives; els animals domèstics morts; els mobles, els estris i els vehicles abandonats; els residus i les runes procedents d'obres menors i reparació domiciliària. Article 9: La gestió dels residus municipals 1. La gestió dels residus municipals inclou la selecció en origen per part del ciutadà de les diferents fraccions dels residus de les quals se'n fa recollida selectiva, el dipòsit d'aquestes fraccions i del rebuig en els indrets i en els moments que l'Ajuntament assenyali, i les obligacions especials per a determinats col·lectius que generen residus que requereixen una recollida i/o un tractament específic. 2. També inclou el transport i la valorització de les diferents fraccions dels residus recollits de forma selectiva i la disposició del rebuig per part del servei municipal de gestió dels residus municipals, en consonància amb el que estableix la Llei 6/1993, de 15 de juliol, reguladora dels residus, de la Llei 15/2003 de modificació de l'anterior i de la resta de normativa sobre gestió de residus. Article 10. El servei municipal de gestió dels residus municipals El servei de gestió dels residus municipals serà prestat per l'Ajuntament amb caràcter general i obligatori en tot el territori municipal. Article 11. Residus exclosos del servei de gestió de residus municipals 1. Tots els altres residus que no tinguin la consideració de residus municipals. De forma específica, en queden exclosos els residus industrials, els agrícoles, els ramaders i forestals. 2. Els rebuigs, cendres i escòries produïts en fàbriques, tallers, magatzems i instal·lacions de tractament de residus. 3. Les cendres produïdes en instal·lacions de calefacció central dels edificis. 4. Els residus sanitaris d'hospitals, clíniques, centres assistencials, laboratoris i altres establiments similars, inclosos en els grups III i IV del Decret 27/1999, de 9 de febrer, sobre el règim d'ordenació i control de la gestió de residus sanitaris. 5. Els animals morts d'un pes superior a 12 kg. 6. Les deixalles i fems produïts en escorxadors, granges, laboratoris, parcs i altres establiments similars, públics o privats. 7. Els productes procedents del decomís. 8. Qualsevol material residual que en funció del seu contingut o presentació es pugui qualificar de tòxic o perillós. 9. Els residus produïts com a conseqüència de petites obres domiciliàries que ultrapassin el volum o pes establert pel servei de deixalleria 10. Qualsevol altre material residual assimilable als remarcats en els números anteriors i, en tot cas, els que en circumstàncies especials determini l'alcalde o el regidor que, per delegació o desconcentració exerceixi la competència corresponent. Article 12. La recollida dels residus municipals 1. La recollida de residus municipals inclou: a) La recollida selectiva de les diferents fraccions dels residus municipals que l'Ajuntament determini. b) La recollida indiferenciada de la resta de fraccions de residus de les quals no es faci recollida selectiva, anomenada rebuig o resta. c) Els serveis específics de recollida de residus municipals que determini l'Ajuntament. d) Si l'element de dipòsit és un contenidor, el retorn dels contenidors, una vegada buidats, als punts originals de dipòsit. També inclou la neteja dels contenidors i del seu entorn, tret dels casos en què els contenidors siguin d'ús exclusiu d'un establiment específic. 2. La recollida selectiva és el sistema de recollida separada de les diferents fraccions diferenciades de residus, procedents de la separació en origen dels residus municipals, que facilita l'aprofitament dels materials valoritzables continguts en els residus. L'Annex 1 d'aquesta Ordenança recull les fraccions de residus que s'han de separar en origen indicant els elements de contenció específics que a tal efecte estan instal·lats a la via pública en què cal dipositar cada fracció. L'Ajuntament actualitzarà el contingut d'aquest annex quan sigui necessari atenent als canvis en el sistema de recollida de residus municipals. Article 13. Obligacions dels usuaris del servei respecte a la recollida de residus municipals 1. Correspon als usuaris del servei separar les diferents fraccions en origen i dipositar-les en els elements de contenció específics que a tal efecte estan instal·lats a la via pública, d'acord amb l'Annex 1, i complint les següents obligacions: a) Dipositar els residus de matèria orgànica i de rebuig en l'horari que determini l'Ajuntament. b) Dipositar el rebuig i la matèria orgànica en bosses separades i aquestes dins els contenidors respectius, per evitar vessaments i olors. La resta de fraccions s'abocaran directament dins els contenidors. c) Aprofitar la capacitat dels contenidors, especialment en la recollida selectiva de cartrons i en la recollida d'envasos lleugers i a tancar la tapa un cop utilitzat el contenidor. d) Utilitzar correctament els contenidors de recollida selectiva i, en conseqüència, no dipositar d'altres residus que no siguin els que corresponguin, d'acord amb l'Annex 1. e) No utilitzar els contenidors del servei municipal quan es presti un servei específic de recollida de residus. f) Els serveis municipals poden rebutjar la recollida de residus que no hagin estat convenientment presentats i lliurats pels usuaris, d'acord amb el que s'estipula amb aquesta Ordenança. g) Es prohibeix llençar materials encesos als contenidors de recollida de residus. h) Es prohibeix dipositar objectes punxants, amb arestes tallants, o tots aquells que puguin representar un risc pels vianants fora dels contenidors o de manera que puguin lesionar les persones que facin ús correcte dels contenidors. Aquests objectes hauran de ser portats a la Deixalleria. 2. El lliurament al sistema de recollida Municipal de deixalles que continguin líquids, aigües residuals, olis cremats i residus líquids o susceptibles de liquar-se. 3. Es prohibeix dipositar o abandonar els residus fora dels contenidors. 4. Es prohibeix la incineració de qualsevol tipus de residu, llevat que existeixi autorització expressa per part de l'òrgan competent. 5. L'evacuació de residus urbans per la xarxa de clavegueram, ni que s'hagin triturat prèviament. Article 14. Normes relatives als contenidors de recollida de residus municipals Els contenidors de residus podran ésser manipulats únicament pel personal del servei 1. de recollida, excepte aquells contenidors d'ús exclusiu d'un establiment específic. El personal del servei realitzarà aquestes operacions amb la cura de no fer-los malbé. 2. Queda prohibit el triatge, la selecció i la retirada de materials dels contenidors. 3. Es prohibeix qualsevol manipulació i ús indegut dels contenidors que pugui malmetre o deteriorar-los, ni la col·locació de publicitat, rètols, anuncis, cartells, adhesius, inscripcions, grafits o elements similars. 4. Cal respectar l'espai reservat als contenidors i no és permès moure'ls de l'emplaçament que tinguin reservat. 5 L'Ajuntament podrà establir guals i reserves d'espai en voreres i indrets adients de la via pública per a l'emplaçament dels contenidors. 6. Els vehicles no podran interferir en les operacions de càrrega i descàrrega dels contenidors. 7. L'Ajuntament ha de procedir a la renovació dels contenidors quan hagin quedat inutilitzats pel servei o els seus desperfectes tinguin un fort impacte visual o dificultin de manera substancial el seu ús. 8. Els serveis tècnics de l'Ajuntament decidiran el nombre i els punts de col·locació dels contenidors i el nombre de contenidors en cada punt. Article 15. Normes relatives als residus voluminosos, mobles i estris vells 1. Els residus voluminosos no es podran dipositar a l'interior ni a l'exterior dels contenidors de residus municipals, sinó que seran objecte d'una recollida específica a la via pública o bé traslladats directament pels seus posseïdors a les deixalleries municipals. 2. En cas d'abandonament o mal ús del servei de recollida específica, el responsable es farà càrrec del cost de la retirada dels mobles i estris abandonats, sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin. Article 16. Normes relatives als residus procedents d'obres menors i reparació domiciliària 1. Els residus procedents d'obres menors i reparació domiciliària no es podran dipositar a l'interior dels contenidors de residus municipals ni ser dipositats a la via pública, sinó que hauran de ser traslladats pels seus posseïdors a la deixalleria municipal o seran retirats per les empreses autoritzades contractades, que els dipositaran a la deixalleria o a la planta de tractament corresponent. 2. En cas d'abandonament d'aquest tipus de residus a la via pública, el titular de la llicència o el responsable es farà càrrec del cost de la retirada, sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin Article 17. La recollida selectiva d'esporga 1. La fracció d'esporga comprèn restes de jardí com la brossa esporgada d'arbres, manteniment de plantes, sega de gespa, tant si prové d'espais públics com privats. 2. La finalitat de la recollida de l'esporga és recuperar i reciclar al màxim de restes vegetals compostables. 3. L'Ajuntament estableix el servei de recollida selectiva d'esporga en els termes que estableix aquesta ordenança 4. Quan la quantitat d'esporga no sobrepassi els 30 l. per dia, aquesta es pot dipositar directament en els contenidors de matèria orgànica del carrer. 5. Per a quantitats superiors als 30 l. per dia d'esporga d'origen domèstic, s'ha de dur directament als contenidors per l'esporga que habiliti o a la deixalleria mancomunada. 6. L'esporga dels jardins i d'espais públics, així com també les restes orgàniques generades pel seu manteniment i per activitats puntuals o extraordinàries, quan l'Ajuntament és el responsable d'aquest residu, s'han d'incorporar al sistema de recollida de matèria orgànica o d'esporga establert per l'Ajuntament. 7. En cap cas es pot abocar esporga, gespa o altres restes vegetals a la via pública, en solars, parcel·les lliures o d'una manera no prevista en aquesta ordenança. Article 18. Horaris i freqüències de recollida dels residus municipals 1. L' Ajuntament establirà el servei de recollida de residus municipals i les freqüències i els horaris més adients per a la correcta gestió dels residus municipals de Sant Vicenç de Montalt. 2. El servei de recollida de residus, en totes les fraccions, ha de prestar-se de forma que es dificulti el mínim la circulació. CAPÍTOL II Prescripcions específiques del servei de gestió dels residus comercials Article 19. Els residus comercials 1. Els residus comercials són aquells residus municipals generats per l'activitat pròpia del comerç al detall, a l'engròs, hostaleria, bars, mercats, oficines i serveis. Són equiparables i assimilables a aquesta categoria de residus, a efectes de gestió, els residus originats a la indústria que tenen la consideració d'assimilables a municipals d'acord amb la normativa vigent en matèria de residus. 2. Als efectes d'aquesta Ordenança, queden inclosos en aquesta categoria els envasos i residus d'envasos comercials, la gestió dels quals no es realitzi a través d'un sistema de dipòsit, devolució i retorn, o un sistema integrat de gestió, d'acord amb la legislació específica vigent. Article 20. Modalitats de gestió dels residus comercials La gestió dels residus comercials es podrà realitzar, segons els casos, seguint les següents modalitats: 1. Prestació per part de l'Ajuntament del servei obligatori i general consistent en la recollida diferenciada de les fraccions de residus que l'Ajuntament estableixi per mitjà de contenidors a les voreres, d'acord amb les normes generals fixades pel servei municipal de gestió de residus. Aquesta modalitat suposarà el pagament de la taxa municipal de recollida i transport de residus comercials. 2. Gestió dels residus per part dels comerços mitjançant una empresa degudament acreditada per l'Agència de Residus de Catalunya. Article 21. El servei municipal de recollida específica de residus comercials 1. El titular de l'activitat que produeixi residus comercials, en la seva condició de posseïdor final dels residus haurà de complir amb les següents obligacions: a) Disposar d'espai interior suficient per fer la selecció i emmagatzematge de les diferents fraccions de residus, i mantenir els residus en condicions adequades d'higiene i seguretat mentre estiguin en el seu poder. b) Lliurar els residus en les condicions adequades de separació per materials que permetin, sempre que sigui possible, el seu reciclatge, recuperació o valorització. c) Les diferents fraccions s'hauran de dipositar en els bujols adients i atorgats als comerços per part de l'Ajuntament i en l'horari que l'Ajuntament estableixi. 2. Aquest servei específic de gestió s'estableix per a les següents fraccions: a) Cartró i paper comercial: comprèn diaris, revistes, fullets, cartrons, paper escrit, paper d'ordinador i tota mena d'envasos i embolcalls d'aquests materials. b) Vidre: Inclou els residus d'envasos d'un sol ús, utilitzats per a les ampolles d'aigües minerals, vins, licors, cerveses, refrescos, conserves, menjars preparats i altres envasos. c) Matèria orgànica: comprèn els residus orgànics propis de la llar que es produeixen principalment a les cuines en la manipulació, preparació i consum de menjar, provinents d'establiments tal com mercats, restaurants, hotels, comerços d'alimentació, i altres. d) Envasos: comprèn tots els envasos d'àmbit domèstic, tant de tipus plàstic, com metàl·lic, inclosos els tetrabriks. e) Rebuig: comprèn els materials no inclosos en cap de les altres fraccions anteriors o que, tot i que formin part d'algun d'ells, no són valoritzables. f) Altres fraccions valoritzables que determini l'Ajuntament. 3. En qualsevol cas, el posseïdor final haurà de gestionar cada fracció d'acord amb la modalitat de recollida que s'estableixi, vetllant per tal que el lliurament d'aquests residus no representi, en cap cas, una molèstia per als veïns i usuaris de la via pública. Article 22. Règim i horari del servei de recollida específica L'Ajuntament podrà establir la prestació de serveis de recollida específics per a establiments comercials, amb la freqüència i els horaris que es consideri més adients. L'administració municipal farà públic, amb antelació suficient, qualsevol canvi en l'horari, la forma o la freqüència de prestació dels serveis, llevat de les disposicions dictades per l'Alcalde en situació d'emergència. Article 23. Prohibicions 1. Queda prohibit lliurar al servei municipal els residus comercials en condicions diferents a les que s'estableix en aquesta Ordenança. 2. En qualsevol cas, queda prohibit l'abandonament de residus comercials a la via pública i dins dels contenidors domèstics. Article 24. Gestió dels residus comercials directament pel comerç per empresa autoritzada 1. La gestió dels residus comercials per part d'una empresa degudament autoritzada per l'Agència de Residus de Catalunya, quan s'escaigui d'acord amb l'ordenança ha de subjectar-se a les següents prescripcions: - El titular de l'activitat haurà de tenir a disposició de l'Ajuntament el document que acrediti la correcta gestió dels residus, amb detall de les fraccions objecte del contracte. - S'haurà de tenir igualment a disposició el pes de cada una de les fraccions lliurades. - No es podran utilitzar els contenidors situats a les voreres per a les fraccions que siguin objecte del contracte privat de gestió. - La recollida es realitzarà en l'horari que estableixi l'Ajuntament a tal efecte. - Els contenidors que s'utilitzin per a aquest sistema de recollida no podran situar-se en l'espai públic. CAPÍTOL III El servei municipal de deixalleria Article 25. El servei municipal de deixalleria 1. La deixalleria municipal és una instal·lació de servei públic que actua com a centre de recepció i selecció de residus municipals per a la seva valorització o disposició adequada a la normativa vigent. De forma preferent la deixalleria es dedica a aquells residus municipals dels quals no s'efectua la recollida selectiva a la via pública i a aquells que per ser o incorporar matèries o substàncies perilloses, s'han de gestionar de forma específica. De forma complementària, l'Ajuntament pot posar a disposició del ciutadà la deixalleria 2. mòbil que és un agrupament de contenidors de recollida selectiva ubicats en una unitat mòbil, amb la finalitat d'apropar i facilitar al ciutadà la correcta gestió dels residus municipals. 3. La deixalleria es troba ubicada en el municipi de Sant Andreu de Llavaneres i es mancomunada amb aquest municipi i Caldes d'Estrac. Article 26. Finalitats del servei municipal de deixalleria 1. La deixalleria municipal és un punt de concentració de residus que evita la seva dispersió, el seu abocament incontrolat i indiscriminat i la degradació del medi ambient urbà i del municipi en general. 2. La deixalleria municipal és un punt de referència per orientar al ciutadà sobre la gestió més adient que cal fer amb cada tipus de residus que es genera i contribueix a conscienciar en un sentit de responsabilitat cívica i de respecte al medi ambient; amb aquesta finalitat, se l'informarà també sobre les normes d'ús del servei, i del destí final dels seus residus. Article 27. L'accés a la deixalleria Queda prohibit l'accés a la deixalleria fora de l'horari d'obertura de la instal·lació. L'accés a la deixalleria estarà limitat als vehicles amb un màxim de pes autoritzat de 3500 kg. D'aquesta limitació, queden exclosos els camions de transport dels contenidors i els vehicles autoritzats. L'accés a la deixalleria, les operacions de dipòsit dels residus dins dels contenidors específics i les maniobres dels vehicles es faran sota l'exclusiva responsabilitat dels usuaris, quedant totalment alliberat l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt de qualsevol responsabilitat que es pogués derivar d'una manipulació indeguda dels residus en ésser traslladats i dipositats pels usuaris o bé una maniobra indeguda dels conductor del vehicle. No obstant, totes aquestes operacions es realitzaran d'acord amb les indicacions dels operaris de la instal·lació. Article 28. Residus admesos La deixalleria acceptarà els residus que figuren a l'annex II de la present Ordenança. La relació de residus admesos, les quantitats màximes permeses i els possibles costos, podran variar d'acord amb els mitjans, les condicions de gestió i les demandes i necessitats del servei, essent necessari que la nova relació s'aprovi mitjançant decret d'alcaldia, previ informe tècnic. No s'admetrà en cap cas l'entrada dels residus següents: - Residus barrejats. - Residus industrials en grans quantitats. - Residus radioactius. - Residus no identificats. Qualsevol residu que no estigui especificat bé en la relació d'admissibles, bé en els tipus indicats anteriorment, serà considerat com a no admissible. No obstant això, l'Ajuntament tindrà capacitat per acceptar o no el material a la deixalleria, en funció de la naturalesa del material i amb caràcter preventiu per tal d'evitar possibles danys al medi. Article 29. Procediment de lliurament Els usuaris lliuraran els residus a la deixalleria municipal d'acord amb el procediment següent: - Els habitants i les activitats del municipi hauran de mostrar a l'encarregat de la deixalleria la tarja identificativa i personal que es repartirà des de l'Ajuntament per a fer ús del servei. Si no es disposa de l'esmentada tarja l'usuari s'haurà d'identificar i demostrar que disposa d'un habitatge a Sant Vicenç de Montalt. - Igualment a l'entrada de la deixalleria s'indicarà el tipus i quantitat de residus aportats. - L'usuari dipositarà els residus on li sigui indicat i en la forma que determini el personal de al deixalleria. Article 30. Recepció i acceptació dels materials Per a la recepció dels materials, el personal de la deixalleria seguirà el procediment següent: - A l'entrada de la deixalleria i amb caràcter previ al lliurament, verificarà al possibilitat d'acceptació dels productes que es pretenen dipositar. - Els residus a acceptar per part del personal de la deixalleria seran aquells que, inclosos en la llista de residu admesos, siguin aportats per usuaris que compleixin els condicions establertes. - En el cas que el residu no pugui ser identificat no s'acceptarà. Article 31. Horari d'atenció al públic El lliurament de residus per part dels usuaris i la seva recepció a la deixalleria es durà a terme dins l'horari d'obertura del servei al públic. Aquest horari figurarà a la porta d'accés de la deixalleria i es publicitarà convenientment. Article 32. Visites programades La deixalleria, com a element del progrés d'educació dels ciutadans en matèria ambiental, podrà ser visitada amb finalitats pedagògiques i educatives. Per això, romandrà oberta a qualsevol centre, institució, organisme o particular que desitgi visitar-la. Les visites es concertaran prèvia sol·licitud per escrit a aquest Ajuntament, el qual es posarà en contacte amb l'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres. Article 33. Emmagatzematge i gestió dels materials a la deixalleria Els materials que s'acceptin a la deixalleria seran dipositats directament per l'usuari en el contenidor indicat, excepte en el cas dels residus especials, pels quals serà necessària la intervenció de l'encarregat de la instal·lació, que els dipositarà en una zona coberta especialment adequada per a aquest ús. TÍTOL III. La gestió d'altres residus CAPÍTOL I Els residus industrials Article 34. Residus industrials. Són residus industrials el generats a les indústries, magatzems industrials i tallers, resultants d'un procés de fabricació, de transformació, d'utilització, de consum o de neteja, el posseïdor dels quals té voluntat o obligació de desprendre-se'n i que, d'acord amb el que determina la legislació vigent no poden ésser considerats residus municipals. Article 35. Condicions que han de reunir les activitats industrials respecte als residus 1. Hauran d'aplicar les tecnologies adequades per aconseguir la minimització dels residus i el foment del tractament i la reutilització en origen. 2. Hauran de separar les diferents fraccions de residus i hauran de disposar de lloc per emmagatzemar-les en les condicions sanitàries, de seguretat i de protecció del medi ambient adients. 3. Igualment hauran de preveure la valorització dels residus per a la seva comercialització, reutilització o reciclatge, per tal d'obtenir primeres matèries o energia o bé per aconseguir qualsevol altra utilització. 4. Els productors de residus industrials han d'aplicar les tècniques necessàries per eliminar les substàncies perilloses contingudes en els residus. 5. La gestió dels residus en l'origen s'ha d'incloure en l'autorització o la llicència ambiental necessària per a l'exercici de l'activitat que genera els residus. En el control que es fa en el moment de posar en funcionament l'activitat s'ha de verificar el compliment de les condicions establertes en l'autorització o la llicència ambiental referides a la gestió dels residus. 6. De les fraccions de residus no valoritzables s'haurà de realitzar la disposició del rebuig en plantes externes. Article 36. Informació a l'Administració 1. Els productors i els posseïdors de residus estan obligats a facilitar a l'Ajuntament (en cas de ser sol·licitada) la informació, la inspecció, la presa de mostres i la supervisió que aquesta cregui que són convenients per assegurar el compliment de les previsions adoptades en l'aplicació d'aquesta Ordenança, de la Llei 6/1993, de 15 de juliol, reguladora de residus, i de la resta de normativa que sobre residus sigui vigent. 1. De forma específica els titulars d'establiments industrials estan obligats a facilitar a l'Administració (en cas de ser sol·licitada) informació sobre l'origen, naturalesa, composició, característiques, quantitat, forma d'evacuació, sistemes de pretractament, tractament definitiu i destí final dels seus residus. Article 37. Gestió dels residus industrials 1. La gestió dels residus industrials és responsabilitat dels seus productors i posseïdors, d'acord amb el que estableix la normativa vigent en matèria de residus. 2. Igualment els residus industrials assimilables als residus municipals podran ser gestionats mitjançant el servei municipal de gestió dels residus municipals. Si aquest és el cas, l'establiment industrial haurà de complir tots els preceptes assenyalats per als productors de residus comercials. Article 38. La recollida i el transport de residus industrials 1. Els residus industrials gestionats directament pels productors i posseïdors hauran de ser lliurats i transportats (empreses autoritzades per la Generalitat de Catalunya) sempre mitjançant elements contenidors o de transport perfectament tancats, de forma que no es puguin produir abocaments ni dispersions de materials o de pols a l'exterior de l'establiment. 2. En cas que es produeixi algun incident, els responsables tenen l'obligació de netejar l'espai que hagi resultat afectat. 3. La càrrega dels residus sobre el vehicle de transport s'ha de fer a l'interior de l'establiment industrial. No es permet la permanència de residus industrials a la via pública ni tampoc la dels elements contenidors. TÍTOL IV El règim sancionador CAPÍTOL I Les infraccions i sancions Article 39. Infraccions L'incompliment dels preceptes continguts en aquesta Ordenança serà constitutiu d'infracció administrativa i podrà ser sancionat d'acord amb el procediment previst en la legislació general sobre residus. Les infraccions es classifiquen en molt greus, greus i lleus. Article 40. Infraccions molt greus Són infraccions molt greus: 1. Lliurar i/o transportar residus en elements no estancs o que puguin produir abocaments, dispersió de materials o pols a la via pública. 2. L'abandonament de residus industrials a la via pública o en els contenidors del servei municipal. 3. L'abandonament de residus especials a la via pública o en els contenidors del servei municipal. 4. No gestionar els residus comercials, d'acord amb el que estableix la present Ordenança relatiu al servei municipal de gestió de residus comercials. 5. La reincidència en infraccions greus. Article 41. Infraccions greus Són infraccions greus: 1. L'omissió de constituir les fiances o garanties establertes en aquesta Ordenança, en els casos que correspongui. 2. L'incompliment per part dels promotors d'obres amb incidència a la via pública o espais de domini públic de les determinacions fixades o dels compromisos adoptats en el Pla de neteja. 3. L'omissió del deure d'informar sobre els actes a celebrar a la via pública que puguin incidir en la seva neteja. 4. Dipositar els residus voluminosos en els contenidors o bé, dipositar els residus voluminosos a la via pública (sense concertar prèviament la seva recollida), en solars o parcel·les. Dipositar l'esporga, gespa o altres restes vegetals en els contenidors (més de 30 l) o bé 5. a la via pública, en solars o parcel·les. 6. Fer abocaments de runa o de restes de construcció o demolició en els contenidors o a la via pública, solars i parcel·les, tant públics com privats. 7. No disposar d'un espai interior per emmagatzemar i seleccionar els residus comercials quan sigui preceptiu. 8. No mantenir els residus comercials en condicions higiènico-sanitàries. 9. L'omissió de facilitar la informació anual dels residus comercials generats i de la previsió per l'any següent. 10. L'incompliment dels preceptes assenyalats per als residus comercials quan es tracti de residus industrials equiparables. 11. L'omissió de l'obligació de netejar un espai afectat pel dipòsit de residus industrials. 12. No efectuar la separació dels diferents tipus de residus de la construcció d'acord amb les determinacions d'aquesta Ordenança. 13. L'incompliment per part dels titulars d'obres i activitats a la via pública de les obligacions previstes a l'Ordenança. 14. No lliurar, per part del posseïdor, els residus comercials en condicions per fer el reciclatge, separació i valorització adients. 15. L'obstrucció de l'activitat de control i inspectora de l'Ajuntament. 16. La reincidència en la comissió d'infraccions lleus. Article 42. Infraccions lleus 1. La realització de conductes o accions no permeses per aquesta ordenança en els espais d'ús públic. 2. L'abandonament dels residus municipals fora dels contenidors. 3. No separar les diferents fraccions o no dipositar-les en els elements de contenció específics. 4. L'incompliment de qualsevol de les prescripcions relatives al manteniment i neteja dels elements exteriors dels immobles a què vénen obligats els seus titulars. 5. No utilitzar bosses quan sigui preceptiu. 6. La no utilització correcta dels contenidors de recollida selectiva. 7. La utilització dels contenidors del servei municipal per a l'abandonament de residus objecte d'un servei de recollida específic. 8. L'incompliment per part dels particulars de les obligacions de manteniment i neteja dels espais privats o públics subjectes a un ús comú especial o a un ús privatiu. 9. L'incompliment de l'horari establert pel lliurament dels residus municipals. 10. No aprofitar la capacitat dels contenidors. 11. Manipular els contenidors i/o els materials allà dipositats. 12. No respectar l'espai destinat als contenidors. 13. No disposar dels documents acreditatius de la correcta gestió dels residus comercials. 14. No donar compliment a les instruccions del personal del servei de deixalleria municipal. 15. No dipositar els residus d'acord amb qualsevol de les condicions relatives al lliurament de residus assenyalades en aquesta Ordenança pel servei de deixalleria municipal. 16. Efectuar la càrrega i descàrrega de residus industrials fora de l'establiment. Article 43. Sancions Les sancions que corresponen per la comissió d'infraccions al règim d'aquesta Ordenança, d'acord amb el que fixa la Llei 6/1993, de 15 de juliol, reguladora dels residus, són, amb un mínim de 120 i un màxim de 60.000 , les següents: a) Infraccions lleus, fins 300 . b) Infraccions greus, fins a 3000 c) Infraccions molt greus, fins a 60.000 Article 44: Graduació de les sancions 1. Les sancions corresponents es graduen tenint en compte les circumstàncies següents: a. La gravetat de la infracció b. El benefici obtingut c. El perjudici causat als interessos generals d. La intencionalitat e. La reiteració f. La reincidència g. La capacitat econòmica de l'infractor 2. En la fixació de les multes es tindrà en compte que, en tot cas, la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per l'infractor que el compliment de les normes infringides. Article 45. Persones responsables 1. Són responsables de les sancions tipificades en aquesta Ordenança tots aquells qui han participat en la comissió del fet infractor per qualsevol títol, siguin persones físiques o jurídiques. 2. Si el productor o el posseïdor de residus en lliura a tercers que no tenen l'autorització necessària o en lliura incomplint les condicions establertes per aquesta Ordenança, ha de respondre solidàriament amb ells dels perjudicis que es produeixin per causa dels residus i de les sancions que escaigui d'imposar d'acord amb el que estableix aquesta Ordenança. Article 46. Procediment sancionador i competència 1. El procediment sancionador serà el que estableix la Llei 6/93, de 15 de juliol, reguladora dels residus, pel que fa a les sancions en matèria de residus. Supletòriament, serà d'aplicació el Decret 278/93 previst per les actuacions de l'Administració de la Generalitat, que permet aplicar, quan correspongui , el procediment abreujat en l'àmbit sancionador regulat per la Llei 6/93, reguladora de residus. 2. Per la imposició de les sancions previstes per infracció d'aquesta Ordenança se seguirà el procediment establert per l'Administració de la Generalitat. 3. Quan la proposta de resolució del procediment sancionador tramitat per l'Administració de l'Ajuntament contingui una sanció que, per la quantia de la multa o pel seu caràcter, no sigui competència municipal, l'Alcalde elevarà l'expedient a l'òrgan de l'Administració de la Generalitat que sigui competent per imposar la sanció que es proposa, de conformitat amb la legislació sectorial aplicable. Article 47: Iniciació del procediment sancionador El procediment s'inicia d'ofici com a conseqüència de la iniciativa de l'òrgan competent, per ordre superior, per petició raonada d'altres òrgans a partir de les actes esteses per part dels serveis d'inspecció degudament habilitats o per part de la policia local, o per denúncia presentada per qualsevol persona. DISPOSICIÓNS ADDICIONALS Primera Els conceptes emprats en aquesta Ordenança i no definits de forma expressa, s'hauran d'entendre d'acord amb les definicions contingudes en els texts de les següents disposicions legals: - La Llei 6/1993, de 15 de juliol, de residus, modificada per la Llei 15/2003, de 13 de juny. - La Llei 10/1998, de 21de abril, de residus de l'Estat - La Llei 11/1997, de 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos i en el Decret 782/1998, de 30 d'abril de desenvolupament i execució de la mateixa Segona Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquesta Ordenança es regirà per allò previst a la Llei 6/1993, de 15 de juliol, reguladora dels residus, i la modificació efectuada per la Llei 15/2003 de 13 de juny, per la Llei 11/1997, de 24 d'abril, reguladora d'envasos i residus d'envasos i el Decret 782/1998, de 30 d'abril, de desenvolupament de la mateixa, i altra normativa aplicable. Tercera Queden derogades totes aquelles normes i preceptes de qualsevol altra Ordenança o Reglament municipals que siguin o resultin contràries, contradictòries o oposades a la present Ordenança General reguladora de la gestió de residus de Sant Vicenç de Montalt, a partir del moment de la seva entrada en vigor. Quarta L'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt ha d'elaborar i desenvolupar campanyes de formació i conscienciació ciutadana dirigida a: a. Informar de les conseqüències nocives per al medi que comportaria la no minimització i valorització dels residus. b. Promoure la participació activa en la implantació de la recollida selectiva. c. Fomentar la disminució de l'ús d'envasos, embalatges i de productes, principalment, de difícil reutilització o reciclatge. d. Evitar la degradació dels espais naturals per abocaments incontrolats de residus i promoure'n la regeneració. DISPOSICIÓ FINAL La present Ordenança, aprovada per l'Ajuntament Ple en sessió celebrada el dia ........, entrarà en vigor el dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província, començarà a aplicar-se a partir del dia següent a la publicació i continuarà vigent mentre no s'acordi la seva modificació o derogació. El text d'aquesta Ordenança fou publicat en el Butlletí Oficial de la Província núm. .................... En cas de modificació parcial, els articles no modificats continuaran vigents. ANNEX 1 RESIDUS OBJECTE DE RECOLLIDA SELECTIVA DEL SERVEI MUNICIPAL DE GESTIÓ DE RESIDUS MUNICIPALS RESIDUS QUE CAL SEPARAR PER DIPOSITAR ALS CONTENIDORS MATÈRIA ORGÀNICA ­ CONTENIDORS AMB TAPA MARRÓ SÍ NO Restes de fruita i verdura Restes de carn i peix Llaunes, xapes i metalls Plàstics Tetrabricks Paper Ossos Marró de cafè Restes d'infusions Serradures d'alumini Bolquers i compreses Pols d'escombrar Closques de fruits secs i d'ous Restes de plantes i Cendra i burilles de cigarreta Articles de pell Restes del jardí Taps de suro Paper de cuina o tovallons de de ceràmica Restes de bricolatge Excrements paper bruts d'animals domèstics VIDRE ­ IGLÚ VERD SÍ NO Ampolles Bombetes Pots de vidre Fluorescents Miralls Taps d'ampolla PAPER/CARTRÓ ­ IGLÚ BLAU SÍ NO Diaris i revistes Paper carbó Llibres i llibretes Paper brut Cartró plegat Paper plastificat Fulls d'ordinador Paper d'alumini ENVASOS ­ IGLÚ GROC SÍ NO Envasos plàstics Vidre Envasos metàl·lics Paper i cartró Brics Envasos de productes tòxics ANNEX 2 RESIDUS ADMISSIBLES EN EL SERVEI DE DEIXALLERIA 1. Residus especials a) Fluorescents i llums de vapor de mercuri. b) Bateries c) Dissolvents d) Pintures e) Vernissos f) Piles i acumuladors g) Electrodomèstics que contenen substàncies perilloses 2. Residus no especials i inerts: a) Paper i cartró b) Vidre c) Plàstics d) Ferralla i metalls e) Fustes f) Tèxtils g) Electrodomèstics que no contenen substàncies perilloses h) Pneumàtics i) Enderrocs d'obres menor i reparació domiciliària" La Junta de Govern Local va emetre dictamen favorable al respecte, per tant, s'aprova, per unanimitat, Primer. Aprovar inicialment l'Ordenança reguladora de la Gestió de Residus de Sant Vicenç de Montalt, transcrita anteriorment. Segon. Fer públic el present expedient durant trenta dies a efectes de possibles reclamacions, de no produir-se'n cap, l'ordenança s'entendrà aprovada definitivament. SISÈ. El senyor Alcalde procedeix a donar lectura de la memòria de l'Alcaldia explicativa del contingut del pressupost per al 2008: "MEMÒRIA EXPLICATIVA DEL CONTINGUT DEL PRESSUPOST DE L'AJUNTAMENT DE SANT VICENÇ DE MONTALT PER A L'ANY 2008 1. INTRODUCCIÓ L'Equip de Govern que presideixo ha procedit a elaborar els Pressupostos per a l'any 2008. A continuació, i d'acord amb l'article 168.1.a) del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL), s'exposa el contingut del Pressupost de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt per al 2008. 2. CONTINGUT D'acord amb la normativa vigent, els elements que integren els Pressupostos Generals de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt són els següents: a) El Pressupost pròpiament dit de l'Ajuntament, que inclou: · L'Estat d'ingressos, on figuren les estimacions dels diferents recursos econòmics a liquidar durant l'any 2008, ascendint a 8.199.674,26 euros. · L'Estat de despeses, on s'especifiquen els crèdits necessaris per atendre el compliment de les obligacions, i que ascendeix a 8.199.674,26 euros. Així, doncs, el pressupost està elaborat sense dèficit inicial. b) Les Bases d'Execució del Pressupost (BEP), que contenen l'adaptació de les disposicions generals en matèria pressupostària a l'organització i circumstàncies de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt, així com aquelles altres necessàries per a la seva encertada gestió. c) La documentació complementària, que, d'acord amb l'article 168.1 TRLRHL, inclou: · La present Memòria · La plantilla de personal de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt · La liquidació del Pressupost de 2006 i l'avanç de liquidació del 2007 · L'Informe Econòmic-Financer · Pla d'Inversions a realitzar durant l'any 2008, on es defineixen els Projectes d'Inversió i el seu finançament. 3. SÍNTESI A grans trets, la característica principal del Pressupost d'enguany és que busca l'equlibri entre les despeses corrents i els ingressos corrents desprès d'una etapa anterior de forta dependència respecte d'alguns recursos i un excessiu creixement del capítol I de despeses. La previsió de tancament de l'exercici de l'any 2007 preveu un resultat negatiu del Compte d'explotació a l'igual que un exhauriment pràctic de l'estalvi net. El Pressupost Ordinari per a l'exercici 2008 és de 7.499.674,26 euros. Esmentar que, quant a ingressos per impostos directes, indirectes, taxes i preus públics, el pressupost d'enguany ofereix una evolució lògica, condicionada als increments vegetatius per l'increment de població i dels contribuents, i per la revisió de tarifes a través de les ordenances. Cal recordar que l'Ajuntament va aprovar una revisió d'ordenances fiscals equivalent al 3 per cent, per tant molt moderada, en canvi en l'apartat de despeses, la revisió de preus dels contractes signats serà, previsiblement l'augment general d'un 4,3% igual al de l'IPC. Quant a despeses per costos de personal, hi ha una total contenció de la despesa. La resolució de contractes desmesurats del capítol II de despeses fa possible un moderat augment de la plantilla de personal en substitució d'aquells, i sempre amb un balanç molt favorable a les arques de l'ajuntament reduint despesa corrent. S'ha d'esmentar que en aquest moment s'està treballant per fer una reassignació d'efectius humans per poder treure el major rendiment possible a la plantilla actual. En aquest apartat de costos de personal, també cal destacar l'efectivitat del Pla de Pensions del personal de l'Ajuntament, una màquina de control d'assistència i horari i la consolidació del complement d'assistència i puntualitat, que ben segur es podrà valorar la seva efectivitat al final d'aquest exercici. Quant a les inversions previstes, que ascendeixen a 1.175.634,58 euros, reflecteixen el gran esforç que ha realitzat l'Equip de Govern que presideixo per a finançar-les sense tenir que demanar cap crèdit, acomplint la llei d'Estabilitat Pressupostària. Cal destacar per aquest 2008, com una de les inversions principals, de nou, la redacció del POUM, ja iniciada per antics equips de govern i que, per causes polítiques, nos s'ha pogut tramitar. Es tracta d'un objectiu a assolir en aquesta legislatura. També es vol portar a terme el projecte d'urbanització del vial del Sot del Camp (700.000 euros) a través d'un conveni urbanístic que no representi cap cost per l'Ajuntament. Com a últimes inversions a destacar tenim la deixalleria mancomunada amb Llavaneres, i l'adequació de la zona de contenidors al magatzem de la brigada que suposaran un gran avanç en el terreny mediambiental per al nostre municipi. Quant a la resta, es tracten de petites i/o mitjanes inversions, la majoria de les quals apareixen cada exercici per poder proporcionar als serveis existents i nous d'infraestructura i material, ja sigui nou o de reposició, necessari pel seu funcionament." L'expedient es completa amb l'informe del senyor secretari interventor, La Junta de Govern Local va emetre dictamen favorable a l'aprovació del Pressupost i la Plantilla per al 2008. · Tot seguit, el senyor Pere Orts i Cubillo, regidor de Gestió Econòmica, pren la paraula per exposar la proposta. La situació econòmica actual ve provocada per la forta dependència financera de l'activitat constructora que s'ha produït a Sant Vicenç. Els ingressos obtinguts per aquesta activitat s'haurien d'haver destinat a fer inversions, però en realitat, part es van destinar a despesa corrent, la qual cosa ha provocat una fallida. No hi ha marge de maniobra important per a augmentar els recursos, d'acord amb la legislació vigent. Cada instal·lació que s'ha inaugurat ha comportat un cost corresponent al 10% de la despesa corrent. Els últims anys han aparegut 800.000 euros de despesa corrent per aquestes noves instal·lacions. S'ha incrementat molt la despesa i han disminuït els ingressos. Hi ha hagut un increment important de les zones verdes i creixement vegetatiu dels carrers. Tota aquesta evolució porta a una previsió de tancament de l'exercici anterior en negatiu. Amb aquest pressupost es pretén fer inversió per provocar estalvi. Hi ha manca de noves fonts de recursos. És cert que hi haurà recursos atípics, com la compensació per part de l'Estat per les autopistes o l'aprovació del POUM que permetrà l'actualització dels valors cadastrals, encara que en deu anys. A continuació fa una explicació per capítols. Quant al capítol I de despesa, s'incrementa en un 3% i un 1% per reestructuració de la brigada i pels mínims de la Llei de Dependència. En relació al capítol II, disminueix en un 5,2%. S'intenta reduir el consum energètic i la revisió d'alguns contract