Bases d'execució Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt Exercici 2024 ÍNDEX TÍTOL I - NORMES GENERALS I DE MODIFICACIÓ DE CRÈDITS.................5 CAPÍTOL I - NORMES GENERALS ...............................................................5 Base 1. Àmbit temporal ................................................................................5 Base 2. Àmbit funcional ................................................................................5 Base 3. Del Pressupost General ..................................................................5 Base 4. Principis Generals ...........................................................................5 Base 5. Estructura pressupostària ...............................................................6 Base 6. Vinculacions jurídiques....................................................................8 CAPÍTOL II - MODIFICACIONS DE CRÈDIT................................................10 Base 7. De les modificacions de crèdits .....................................................10 Base 8. Crèdits extraordinaris i suplements de crèdit ................................11 Base 9. Ampliació de crèdits ......................................................................13 Base 10. Transferències de crèdit ..............................................................14 Base 11. Generació de crèdits per ingressos.............................................15 Base 12. Incorporació de romanents de crèdit...........................................16 Base 13. Baixes per anul·lació ...................................................................18 Base 14. Fons de Contingència .................................................................19 TÍTOL II - DE LES DESPESES .........................................................................20 CAPÍTOL I - GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA ..................................................20 Base 15. Límit de la despesa no financera ................................................20 Base 16. Grau d'execució de la despesa ...................................................20 Base 17. Prioritat de pagament del deute públic........................................20 Base 18. Anualitat Pressupostària .............................................................21 Base 19. Consignació Pressupostària........................................................21 Base 20. Retenció de Crèdits .....................................................................22 Base 21. Crèdits no disponibles .................................................................22 CAPÍTOL II ­ EXECUCIÓ DE L'ESTAT DE DESPESES .............................24 Base 22. Fases d'execució de la despesa .................................................24 Base 23. Autorització de despeses ............................................................25 Base 24. Disposició i Compromís de la despesa .......................................26 Base 25. Reconeixement de l'obligació......................................................27 Base 26. Tramitació prèvia al reconeixement d'Obligacions ......................28 2 Base 27. Factura Electrònica .....................................................................29 Base 28. Tramitació de la Factura Electrònica ...........................................30 Base 29. Ordenació del pagament .............................................................30 Base 30. De l'Endós ...................................................................................31 CAPÍTOL III - PROCEDIMENT ADMINISTRATIU ........................................32 Base 31. Autorització i disposició ...............................................................32 Base 32. Autorització-Disposició ................................................................32 Base 33. Autorització-Disposició-Obligació ................................................33 Base 34. Contracte menor d'obres .............................................................33 Base 35. Contractes de subministraments, serveis i altres contractes menors........................................................................................................36 Base 36. Normes complementàries de gestió dels contractes menors......38 Base 37. Despeses de personal.................................................................40 Base 38. Dietes i despeses de viatges.......................................................40 Base 39. Indemnitzacions per raó del servei..............................................42 Base 40. Aportacions als Grups Polítics Municipals ..................................43 Base 41. Bestretes i préstecs reintegrables a empleats ............................43 Base 42. Normes generals de les subvencions .........................................43 Base 43. Pagament i justificació de les transferències i subvencions........46 Base 44. Subvencions de caràcter singular, extraordinàries o urgents .....49 Base 45. Despeses d'inversió ....................................................................49 Base 46. Projectes de despesa ..................................................................50 Base 47. Despeses plurianuals ..................................................................50 Base 48. Pla de Disposició de Fons ...........................................................52 CAPÍTOL IV - PAGAMENTS A JUSTIFICAR I BESTRETES DE CAIXA FIXA ...............................................................................................................53 Base 49. Pagaments a justificar .................................................................53 Base 50. Bestretes de caixa fixa ................................................................53 TÍTOL III - LA TRESORERIA ............................................................................55 NORMES DE GESTIÓ D'INGRESSOS.............................................................55 Base 51. Règim general .............................................................................55 Base 52. Operacions de Tresoreria............................................................55 Base 53. Caixa de dipòsits de la Tresoreria de l'Ajuntament .....................55 Base 54. Inversions financeres temporals..................................................56 Base 55. Pla de Tresoreria .........................................................................56 3 TÍTOL IV - DELS INGRESSOS .........................................................................57 CAPÍTOL I - NORMES DE GESTIÓ D'INGRESSOS ....................................57 Base 56. Reconeixement de drets .............................................................57 Base 57. Gestió de Tributs i preus públics .................................................58 Base 58. Comptabilització dels cobraments...............................................58 Base 59. Fiances, dipòsits i préstecs rebuts ..............................................59 Base 60. Disposicions en matèria de Recaptació ......................................59 CAPÍTOL II ­ ENDEUTAMENT .....................................................................61 Base 61. Operacions d'endeutament .........................................................61 TÍTOL V - LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST ...................................................62 Base 62. De la Liquidació del Pressupost ..................................................62 Base 63. Tramitació de l'Expedient de Liquidació del Pressupost .............62 Base 64. Determinacions de la Liquidació del Pressupost.........................63 Base 65. Dels Saldos de Dubtós Cobrament .............................................66 Base 66. Operacions prèvies en l'estat d'ingressos ...................................66 TÍTOL VI - CONTROL I FISCALITZACIÓ.........................................................67 Base 67. Control intern ...............................................................................67 Base 68. Normes particulars de fiscalització ..............................................67 Base 69. Fiscalització limitada prèvia de la resta d'aspectes.....................69 Base 70. Procediment d'objeccions ...........................................................69 Base 71. Control financer posterior ............................................................70 Base 72. Implantació de les tecnologies de la informàtica en la gestió financera i d'administració general .............................................................70 DISPOSICIONS ADDICIONALS .......................................................................71 Primera. Modificació de les Bases .............................................................71 4 TÍTOL I - NORMES GENERALS I DE MODIFICACIÓ DE CRÈDITS CAPÍTOL I - NORMES GENERALS Base 1. Àmbit temporal 1. L'aprovació, la gestió i la liquidació del Pressupost s'han de subjectar al que disposa el Reial Decret 500/1990, de 20 d'abril, i a aquestes bases d'execució, que tindran la mateixa vigència que el Pressupost. 2. En cas que l'esmentat Pressupost s'hagi de prorrogar, aquestes bases regiran, així mateix, durant el període de pròrroga. Base 2. Àmbit funcional 1. Aquestes bases s'apliquen amb caràcter general a l'execució del Pressupost de l'Ajuntament, tenint en compte les particularitats que es detallaran. Base 3. Del Pressupost General 1. El Pressupost General per a l'exercici 2024 està integrat pel pressupost de l'Ajuntament. 2. En l'estat de despeses del pressupost de l'Ajuntament es concedeixen els crèdits necessaris per al compliment de les seves obligacions, per un import de 9.781.824,37 euros. Els ingressos que s'estima que s'han de liquidar durant l'exercici sumen un import de 9.781.824,37 euros. Base 4. Principis Generals 1. Principi d'estabilitat pressupostària. L'elaboració, aprovació i execució dels Pressupostos i altres actuacions que afectin a les despeses o ingressos d'aquesta Entitat, es realitzarà en un marc d'estabilitat pressupostària, coherent amb la normativa europea. 2. Principi de sostenibilitat financera. Les actuacions d'aquesta Entitat estaran subjectes al principi de sostenibilitat financera definit en l'article 4 5 Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. 3. Principi de plurianualitat. L'elaboració dels Pressupostos d'aquesta Entitat s'enquadrarà dins d'un pla pressupostari a mitjà termini, compatible amb el principi d'anualitat pel qual es regeixen l'aprovació i execució dels Pressupostos, de conformitat amb la normativa europea. 4. Principi de transparència. La comptabilitat d'aquesta Entitat, així com els seus Pressupostos i liquidacions, hauran de contenir informació suficient i adequada que permeti verificar la seva situació financera, el compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i de sostenibilitat financera i l'observança dels requeriments acordats en la normativa europea en aquesta matèria. 5. Principi d'eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics. Les polítiques de despesa pública d'aquest Ajuntament hauran d'enquadrar-se en un marc de planificació plurianual i de programació i pressupost, atenent a la situació econòmica, als objectius de política econòmica i al compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. La gestió dels recursos públics estarà orientada per l'eficàcia, l'eficiència, l'economia i la qualitat, a la fi de la qual s'aplicaran polítiques de racionalització de la despesa i de millora de la gestió del sector públic. Les disposicions legals i reglamentàries, en la seva fase d'elaboració i aprovació, els actes administratius, els contractes i els convenis de col·laboració, així com qualsevol altra actuació d'aquest Ajuntament que afectin a les despeses o ingressos públics presents o futurs, hauran de valorar les seves repercussions i efectes, i supeditar-se de forma estricta al compliment de les exigències dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. Base 5. Estructura pressupostària 1. Els crèdits inclosos a l'estat de despeses s'han classificat amb els criteris següents: a) Orgànica: òrgan que realitza la despesa. Amb la següent classificació: Codi Descripció 6 Orgànica Regidoria 01 Governació 02 Benestar Social 03 Comerç 04 Comunicació 05 Cultura 06 Educació 07 Esports 08 Joventut 09 Gestió Econòmica 10 Gestió Energètica 11 Medi Ambient 12 Mobilitat 13 Noves Tecnologies 14 Ocupació 15 Participació Ciutadana 16 Promoció Econòmica 17 Sanitat 18 Serveis Municipals 19 Turisme 20 Urbanisme 21 Gent Gran 22 Igualtat 23 Sostenibilitat 24 Administració General 25 Benestar Animal b) Programes de despesa: finalitat de la despesa. Desglossat fins a 5 dígits: Àrea de despesa, Política de despesa, Grup de programes i Programes i Subprograma. c) Econòmica: naturalesa econòmica de la despesa. Desglossat fins a 7 dígits: Capítol, Article, Concepte, i Subconcepte. 2. L'aplicació pressupostària vindrà definida, per la conjunció de les classificacions orgànica, programa i econòmica. Constitueix la unitat bàsica d'informació sobre la qual s'efectuarà el control comptable dels crèdits i de les seves modificacions. 7 3. Els crèdits aprovats a l'estat de despeses del Pressupost es destinaran a la finalitat especifica que els assigna el Pressupost General o les seves modificacions degudament aprovades, tenint caràcter limitatiu i vinculant. Per tant, no es podran adquirir compromisos de despeses que superin els crèdits pressupostaris en funció dels nivells de vinculació establert a l'article següent, sent nuls de ple dret els acords, resolucions i actes administratius que no compleixin aquesta norma. 4. El crèdit inicial és l'assignat a l'aplicació pressupostària amb motiu de l'aprovació del pressupost. El crèdit definitiu es determinarà pel crèdit inicial augmentat o disminuït com a conseqüència de modificacions pressupostàries. 5. Les previsions de l'estat d'ingressos s'han classificat distingint: Orgànica, Capítol, Article, Concepte i Subconcepte. 6. L'estructura pressupostària dels pressupostos de les entitats locals es desenvolupa en l'Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la qual s'aprova l'estructura dels pressupostos de les entitats locals, modificada per l'Ordre HAP/419/2014 de 14 de març. Base 6. Vinculacions jurídiques 1. Les quantitats fixades a l'estat de despeses del Pressupost es consignen amb caràcter limitat en relació amb el període de vigència del Pressupost. No obstant això, i de conformitat amb els articles 27, 28 i 29 del Reial Decret 500/90, de 20 d'abril, s'estableix la vinculació jurídica dels crèdits, que queda fixada amb caràcter general per a tots els pressupostos en l'À