Carrer Sant Antoni, 13 08394 Sant Vicenç de Montalt Tel. 93 791 05 11 - Fax: 93 791 29 61 MEMÒRIA DEL PROJECTE DE PRESSUPOST 2024 És amb gran satisfacció que presento aquesta Memòria d'Alcaldia corresponent a l'exercici 2024, el primer pressupost de la nova legislatura, un document que reflecteix el compromís continu del meu Equip de Govern amb la ciutadania de Sant Vicenç de Montalt. Aquesta memòria ofereix una visió detallada de les accions i decisions adoptades aquest Equip amb l'objectiu de millorar la qualitat de vida dels nostres veïns i veïnes. En coherència amb el compromís de transparència i legalitat, aquest Ajuntament que presideixo ha mantingut un estricte compliment de la normativa vigent durant l'exercici 2024. S'han adoptat les mesures necessàries per assegurar que totes les actuacions municipals estiguin alineades amb les lleis i reglaments que regeixen la gestió pública. Això inclou l'atenció detinguda als requeriments legals en matèria pressupostària, contractació pública i altres àmbits rellevants. Amb l'objectiu de garantir la sostenibilitat financera i la eficiència en la gestió dels recursos municipals, s'ha realitzat una anàlisi exhaustiva de totes les despeses municipals durant l'exercici. Aquesta revisió minuciosa ha permès identificar àrees d'optimització i d'ajust per tal de garantir la màxima eficàcia en la utilització dels fons públics. En aquest context, es destaca el compromís de l'Ajuntament en mantenir la qualitat dels serveis oferts als ciutadans. La gestió eficient dels recursos ha permès a l'Ajuntament optimitzar els processos interns, assegurant alhora la continuïtat dels serveis essencials i la implementació de projectes que promouen el desenvolupament sostenible i la millora del nostre entorn i poder tirar endavant iniciatives il·lusionants i engrescadores per als santvicentins i santvicentines. Així mateix, l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt manté un ferm compromís amb l'excel·lència en la prestació dels serveis públics. Aquesta excel·lència es busca a través de la innovació, la participació de les entitats i la implementació de projectes que responguin de manera efectiva a les necessitats i expectatives de la comunitat. Així, es reafirma la voluntat de construir un municipi més sostenible, inclusiu i amb una elevada qualitat de vida per a tots els ciutadans. Amb aquesta base, encarem el futur amb optimisme i determinació per continuar treballant en benefici de la nostra ciutadania. L'objectiu d'aquesta memòria preceptiva és explicar l'estructura i el contingut del pressupost, així com les principals novetats i diferències, respecte al pressupost de l'anterior exercici 2023. L'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt presenta el Pressupost per a l'exercici 2024, que reflecteix una sèrie de canvis i adaptacions per afrontar les necessitats i reptes actuals. El Projecte de Pressupost General i les seves bases d'execució, ascendeix a un import total 9.781.824,37 euros amb el següent quadre resum per capítols: Quadre Resum Pressupost Inicial d'Ingressos 2024 Crèdit Inicial Capítol Descripció 2024 Cap I Impostos directes 4.607.000,00 Cap II Impostos indirectes 225.000,00 Cap III Taxes, preus públics i altres ingressos 2.236.617,00 Cap IV Transferències corrents 2.416.832,37 Cap V Ingressos patrimonials 212.400,00 Cap VI Alienació d'inversions reals 0,00 Cap VII Transferències de capital 78.975,00 Cap VIII Actius financers 5.000,00 Cap IX Passius financers 0,00 Total Ingressos 9.781.824,37 Quadre Resum Pressupost Inicial de Despeses 2024 Crèdit Inicial Capítol Descripció 2024 Cap I Despeses de personal 4.416.868,75 Cap II Despeses corrents en béns i serveis 4.169.988,98 Cap III Despeses financeres 3.000,00 Cap IV Transferències corrents 714.034,57 Cap V Fons de Contingència 0,00 Cap VI Inversions reals 422.961,91 Cap VII Transferències de capital 0,00 Cap VIII Actius financers 5.000,00 Cap IX Passius financers 49.970,16 Total Despeses 9.781.824,37 ESTAT DE DESPESES Capítol I: Despeses de personal: El crèdit inicial del Pressupost de 2024 s'incrementa un 5,03% respecte al Pressupost Inicial de 2023, passant de 4.205.283,85 euros al 2023 a 4.416.868,75 euros al 2024 (increment de 211.584,90 euros). En l'informe específic sobre l'aprovació de la plantilla i RLT consten els detalls de totes les novetats per a l'any 2024. Concretament sobre el capítol I del pressupost de despeses destaca el següent: · Increment 2% + 0,5% addicional en funció de variables vinculades a l'IPC tal i com marcava la Llei de Pressupostos de 2023. Tot i no tenir encara la Llei de Pressupostos de 2024, en el 2023 ja indicava els increments per 2023 i 2024. · També cal posar de relleu l'increment en les aplicacions pressupostàries "Retribucions bàsiques Càrrecs Electes" i "Seguretat Social Càrrecs electes" que passen de 6,00 euros i 1,95 euros al Pressupost Inicial de 2023 a 54.000 euros i 18.900 euros, pel canvi de dedicació de l'alcalde respecte el Pressupost Inicial de 2023, ja que en la legislatura anterior el senyor alcalde no es trobava amb dedicació exclusiva i rebia les assignacions corresponents per assistència efectiva a sessions dels òrgans col·legiats. · Pel que fa a les regidories, a la de Governació es crea l'aplicació "Retribucions bàsiques personal funcionari Seguretat grup C1" amb un crèdit inicial de 227.082,24 euros a causa de la modificació de l'apartat 2 de l'article 24 de la Llei 16/1991 on es canvien l'escala bàsica dels cossos de la Policia i passen de C2 a C1. Aquest fet també afecta a la reducció en l'aplicació pressupostària "Retribucions bàsiques personal funcionari Seguretat grup C2" que passa de 254.770.49 euros en el 2023 a 30.075,24 euros al 2024 (aplicació només pel personal administratiu de la Policia Local). L'altra novetat important en aquesta regidoria és la creació d'una plaça nova de caporal a la plantilla de 2024. · A l'àrea de Benestar Social també hi ha canvis. L'exercici anterior es comptava amb personal propi i amb una empresa externa que va guanyar la licitació per donar suport a la regidoria. Aquest any, en canvi, només es prestarà el servei amb mitjans propis, cosa que suposa necessàriament l'augment de les partides del capítol I, amb un increment de 60.531,19 euros, un 34,43%. L'augment es justifica per la contractació d'un nou/va educador/a social per al reforç temporal de l'àrea, com a funcionari/a interí/na per programa, per portar a terme un projecte d'atenció i intervenció amb famílies. El capítol II per tant patirà en conseqüència una disminució, perquè no es comptarà amb l'empresa de suport extern. · A l'àrea d'Urbanisme es passa de 286.352,41 euros en el Pressupost Inicial de 2023 a 342.901.41 euros al Pressupost Inicial de 2024. Està previst reforçar l'àrea amb una persona de perfil administratiu qualificat, que pugui donar un nou impuls a la regidoria, ja que durant els darrers anys ha sofert un augment significatiu en la càrrega de treball, i amb una nova incorporació es podrà millorar la gestió dels expedients d'Urbanisme. Capítol II: Despeses corrents: El capítol II de despeses augmenta en 239.730,33 euros respecte el Pressupost Inicial de 2023 (un 6,10%), passant de 3.930.258,65 euros al 2023 a 4.169.988,98 euros al Pressupost Inicial de 2024. Destaquen moltes aplicacions pressupostàries que s'han pogut dotar amb un crèdit inicial més elevat que en el Pressupost de 2023 ja que estaven consignades amb un import massa baix respecte les despeses dels anys anteriors i també s'ha pressupostat altres aplicacions que ja existien amb més dotació perquè es volen reforçar algunes àrees. Destaquen: Serveis externs manteniment parcs, jardins i vies públiques: aplicació que el nou Equip de Govern vol incrementar per reforçar la neteja del municipi. Servei Extern Vetllador/a Escola Bressol: amb l'obertura de la nova aula de P1 durant el curs 2023/2024, ha estat necessari la contractació del servei extern al setembre de 2023 i que durarà tot el curs escolar. Serveis jurídics Urbanisme: el nou Equip de Govern ha considerat que, entre les diverses propostes de millora de l'àrea d'Urbanisme, destaca l'augment de la dedicació que té assignada el servei d'assessoria jurídica, ampliant la prestació del servei d'un a dos dies a la setmana. Això suposa un increment del cost del servei, es passa del servei per 10 hores setmanals, de les quals 4 havien de ser necessàriament presencial, a 5 hores setmanals, de les quals necessàriament 10 s'han de prestar de forma presencial. S'ha celebrat la licitació per a l'adjudicació del servei per dos anys prorrogables per termini igual i ara mateix es troba en tràmit. Diverses aplicacions de reforç de les diferents regidories/àrees/serveis que presta l'Ajuntament, com son: 1. Promoció de L'esport 2. Treball Comunitari: Dona i Infància 3. Conservació vies i espais públics 4. Altres despeses destinades a la Gent Gran 5. Servei Recollida Escombraries 6. Organització Curses esportives També s'han pressupostat noves aplicacions en aquest exercici com són: Resolució de mutu acord del contracte subscrit el 23 de setembre de 2013 de constitució d'un dret de superfície sobre el sòl de propietat municipal descrit a l'antecedent per a la construcció d'habitatges protegits, cosa que permetria recuperar la lliure propietat sense càrregues de la parcel·la d'equipaments municipals. L'empresa adjudicatària del contracte tindria dret a recuperar la despesa efectivament suportada en el cas de resolució contractual, que han justificat per sobre els 60.000 euros, però s'ha arribat a un acord amb ells per evitar la via jurisdiccional i facilitar la recuperació del terreny. Servei Extern Vetllador/a Escola Bressol: amb l'obertura de la nova aula de P1 durant el curs 2023/2024, ha estat necessari la contractació del servei extern al setembre de 2023 i que durarà tot el curs escolar. Despeses diverses en benestar animal: aplicació pressupostària que diferenciarà les despeses en benestar animal que anteriorment anaven imputades a "Accions públiques relatives a la salut" i que amb la nova llei de 7/2023 de protecció dels drets i benestar animal farà incrementar considerablement la despesa en aquest tipus d'accions. Altres despeses destinades a la Gent Gran: aquesta aplicació pressupostària, tot i no estar prevista en el Pressupost Inicial de 2023 es va habilitar en l'expedient de modificació de crèdit 7/2023 per fer front a despeses destinades a la Gent Gran a banda del dinar de la gent gran que es realitza cada any. Conservació i manteniment Instal·lacions Esportives: en aquest Pressupost de 2024 es crea aquesta nova aplicació per englobar les despeses d'instal·lacions esportives diferents a les que ja tenen partida individual (Piscina, Pavelló i Camp de Futbol). En aquesta aplicació s'imputaran les despeses de manteniment i reparació de l'Skatepark, Pumptrack,... Servei d'atenció logopèdica: des de la regidoria d'educació, es vol oferir el servei d'atenció logopèdica als alumnes dels centres educatius de Sant Vicenç de Montalt, està previst que aquest servei comenci el curs 2024/2025. Despeses per campanyes de seguretat viària: des de la regidoria de mobilitat es vol impulsar campanyes la seguretat viària, amb especial èmfasi en l'ús dels patinets elèctrics. En canvi, per contrapartida, hi ha aplicacions que disminueixen la seva dotació aquest 2024 com són: D'aquestes aplicacions cal destacar: Serveis externs reforç àrea de Benestar Social: com ja s'ha comentat en l'apartat referent a capítol de personal, en el Pressupost de 2024 està previst la contractació d'un nou/va educador/a social com a funcionari/a interí/na per programa per reforçar l'àrea i portar a terme un projecte d'atenció i intervenció amb famílies. Així doncs, aquest servei passarà a donar-se amb personal propi i no a través d'una empresa externa, a diferència de l'any anterior. Decrements en les aplicacions relacionades amb els subministraments elèctrics (Energia elèctrica Immobles i Energia elèctrica Enllumenat Públic) degut a la reducció dels preus de la llum respecte l'elevadíssim increment que va haver-hi a finals de 2022 i que va obligar a incrementar les consignacions inicials de 2023 d'una manera elevada. Indemnitzacions per assistència reunions Càrrecs Electes: tal i com ja he tractat en l'apartat del Capítol I: Despeses de Personal, el canvi en la dedicació de l'alcalde, ha provocat un increment en les aplicacions: "Retribucions bàsiques Càrrecs Electes" i "Seguretat Social Càrrecs electes" però, d'altra banda, provoca una reducció de la despesa en aquesta aplicació. Manteniment sistemes de seguretat: el nou Equip de Govern està estudiant el canvi de tots els sistemes de seguretat del municipi (càmeres videovigilància i alarmes). En aquests moments no té gaire sentit fer actuacions de manteniment dels sistemes actuals fins que no es prengui una decisió al respecte i per tant, es deixa aquesta aplicació amb una consignació inicial baixa a l'espera de decidir què es fa al respecte. Servei dinamització juvenil Cau Jove: aquest Equip de Govern vol que la dinamització del Cau Jove es faci amb personal propi i només es preveu aquest servei extern per complementar la dinamització en períodes determinats on calgui un reforç puntual. Quotes per serveis Bancs i Caixes: aquesta aplicació pressupostària està relacionada amb el que ja he comentat en el Pressupost Inicial d'Ingressos, en el Capítol V: Ingressos patrimonials. L'augment en els tipus d'interès i una millora en la gestió de la tresoreria, amb negociacions actuals en la retribució dels excedents de tresoreria i en la rebaixa en les comissions bancàries per les transferències fan preveure una reducció important en les despeses d'aquesta aplicació pressupostària. Capítol III: Despeses financeres: El capítol III de despeses queda exactament igual que al pressupost de 2023, amb una dotació pressupostària global de 3.000 euros. Cal destacar que l'import del capítol III és molt baix respecte l'endeutament, atès que el tipus d'interès dels préstecs amb entitats de crèdit és molt reduït i la major part de l'endeutament actual és a tipus d'interès 0. Capítol IV: Transferències corrents: Amb una previsió de 1.890.000 euros, les transferències corrents augmenten un 6,2%. El capítol IV de depesa experimenta un augment del 3,89%, passant de 642.292,93 euros al 2023 a 714.034,57 euros al Pressupost Inicial de 2024. Aquest increment es deu principalment a les aportacions en projectes solidaris, educatius i de promoció de l'esport i la salut, en línia amb l'objectiu de millorar la qualitat