Carrer Sant Antoni, 13 08394 Sant Vicenç de Montalt Tel. 93 791 05 11 - Fax: 93 791 29 61 http://www.svmontalt.cat Identificació de l'expedient : Departament/ Sol·licitant: GESTIÓ ECONÒMICA Expedient: 2023/2725-1619 Contingut: PRESSUPOST, PLANTILLA DE PERSONAL I BASES D'EXECUCIO DEL PRESSUPOST DE L'ANY 2024 INFORME DE CONTROL PERMANENT PREVI DE L'APROVACIÓ DEL PRESSUPOST GENERAL Aquesta Intervenció, en virtut de les atribucions de control citades i establertes en l'article 213 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i desenvolupades en el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local; en atenció a les facultats recollides en l'article 4.1.b).2n del Reial decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional, emeto el següent INFORME Primer.- Concepte Els pressupostos generals de les entitats locals constitueixen l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de les obligacions que com a màxim pot reconèixer l'entitat i els seus organismes autònoms i dels drets que es preveien liquidar durant el corresponent exercici, així com les previsions d'ingressos i despeses de les societats mercantils capital social el qual pertanyi íntegrament a l'entitat local corresponent. · El pressupost coincidirà amb l'any natural. · El pressupost general de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt, segons l'article 164 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, està integrat per: Pressupost de l'Ajuntament. Als efectes del que disposa l'article 2.1 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, (LOEPSF) els ens que integren el sector administracions públiques, i per tant la Corporació Local, per al càlcul del compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària, regla de la despesa i sostenibilitat financera és únicament el del propi Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt La Intervenció, exercirà la funció de control i fiscalització que li atribueix la normativa vigent amb els desplegaments que pugui aprovar el Ple municipal. Aquest informe s'emet d'acord amb el que estableix: a) Informe sobre el pressupost: · Art. 168.1c) TRLRHL. Al pressupost s'hi haurà d'unir l'annex de personal de l'Entitat local. · Art. 168.4. TRLRHL El president formarà el pressupost i el remetrà, informat per la intervenció i amb els annexos i documentació complementaria detallada. L'acord serà únic, no podent aprovar-se cap d'ells separadament. · Art. 283.1 TRLMRLC DL 2/2003. Els ens locals han d'aprovar anualment, mitjançant llur pressupost, les plantilles i relació de llocs de treball en el seu cas. b) Informe de fiscalització: · Art. 214.2 TRLRHL. La funció interventora comprendrà la intervenció crítica o prèvia de tot acte, document o expedient susceptible de produir drets u obligacions de contingut econòmic o moviments de fons de valors. · Art. 215. TRLRHL. Les objeccions ("reparos") es formularan si l'interventor està en desacord amb el fons o forma dels actes, documents o expedients examinats, havent de formular els reparaments per escrit abans de l'adopció dels acords o resolució. · Art. 213. TRLRHL. Funció interventora en la seva triple acceptació de funció interventora (control de legalitat i que s'ajusta a les disposicions legals aplicables segons Llei general pressupostària i RD 2188/95 de règim de control intern), control financer i control d'eficàcia. Segon.- Normativa aplicable: · Els articles 162 al 171 i 193.bis del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març. · Els articles 22.2 e) i 47.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local. · Els articles del 2 al 23 del Reial decret 500/1990, de 20 d'abril, pel qual es desenvolupa el Capítol I del Títol VI de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. · L'Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la qual s'aprova l'Estructura dels Pressupostos de les Entitats Locals. · La Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. · L'article 16 del Reglament de Desenvolupament de la Llei 18/2001, de 12 de desembre, d'Estabilitat Pressupostària, en la seva Aplicació a les Entitats Locals, aprovat pel Reial decret 1463/2007, de 2 de novembre. · El Reglament (UE) Núm. 549/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2013, relatiu al Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals de la Unió Europea (SEC-10). · La Guia per a la determinació de la Regla de Despesa de l'article 12 de la Llei Orgànica 2/2012, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera per a Corporacions Locals (IGAE). · Les Regles 55 i següents de l'Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, per la qual s'aprova la Instrucció del Model Normal de Comptabilitat Local. · La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014. · L'article 4.1.b).2n del Reial decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional. · El Reial decret-Llei 17/2014, de 26 de desembre, de mesures de sostenibilitat financera de les comunitats autònomes i entitats locals i unes altres de caràcter econòmic. Tercer.- Respecte a la tramitació per l'aprovació del pressupost L'art. 169 del Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes locals (TRLRHL), regula la tramitació que s'ha de seguir per aprovar el pressupost de l'entitat local, amb caràcter general. La tramitació és segons aquest articulat la següent: a) Aprovació provisional (per majoria simple del Ple)+ Exposició al públic previ anunci en el BOP durant 15 dies hàbils. b) Si no es presenten reclamacions es considerarà definitivament aprovat. Si es presenten reclamacions el Ple disposarà d'un mes per resolució de reclamacions. c) El pressupost s'ha d'aprovar abans del 31 de desembre de l'any anterior a la seva entrada en vigor i publicar-ho definitivament resumit per capítols. d) Aprovació definitiva pel Ple de l'Ajuntament i publicació del BOP. e) Remissió del Pressupost General a L'Administració de l'Estat, a la Comunitat Autònoma (Delegació especial d'Economia i Hisenda de Barcelona i Delegació territorial del Govern a Barcelona d'acord amb l'art. 20.4 del RD 500/90). La còpia del pressupost i de les seves modificacions ha d'estar a disposició del públic, a l'efecte informatiu, des de la seva aprovació definitiva fins a la finalització de l'exercici. Quart.- Respecte al contingut de l'expedient S'ha d'adjuntar com documentació bàsica: Pressupost anual de l'Ajuntament (Inclou detall d'ingressos i despeses) Resum de pressupost a mig termini (3 anys) Resum del pressupost consolidat Bases d'Execució (art. 156 TRLRHL). Annexos (art. 166 TRLRHL): Plans i programes d'inversió i finançament per 4 anys. Estat de previsió de moviments i situació del deute: a llarg i curt termini . El pressupost de l'entitat local el forma el seu president i s'hi ha d'unir la documentació següent: a) Memòria explicativa del seu contingut i de les principals modificacions que presenti en relació amb el vigent. b) Liquidació del pressupost de l'exercici anterior i avançament de la del corrent, referida, almenys, a sis mesos de l'exercici corrent. c) Annex de personal de l'entitat local. d) Annex de les inversions per realitzar en l'exercici. e) Annex de beneficis fiscals en tributs locals contenint informació detallada dels beneficis fiscals i la seva incidència en els ingressos de cada Entitat Local. f) Annex amb informació relativa als convenis subscrits amb les Comunitats Autònomes en matèria de despesa social, amb especificació de la quantia de les obligacions de pagament i dels drets econòmics que s'han de reconèixer en l'exercici al que es refereix el pressupost general i de les obligacions pendents de pagament i drets econòmics pendents de cobrament, reconeguts en exercicis anteriors, així com de l'aplicació o partida pressupostària en la qual es recullen, i la referència al fet que aquests convenis inclouen la clàusula de retenció de recursos del sistema de finançament a la qual es refereix l'article 57 *bis de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local. g) Un informe econòmic-financer, en el qual s'exposin les bases utilitzades per a l'avaluació dels ingressos i de les operacions de crèdit previstes, la suficiència dels crèdits per atendre el compliment de les obligacions exigibles i les despeses de funcionament dels serveis i, en conseqüència, l'efectiva anivellació del pressupost. Sobre la base dels pressupostos el president de l'entitat forma el pressupost general format pel propi de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt i, amb l'informe de la intervenció i amb els annexos i la documentació complementària detallats a l'apartat 1 de l'article 166 i en aquest article, l'ha de trametre al Ple de la corporació abans del dia 15 d'octubre perquè l'aprovi, l'esmeni o el retorni. L'acord d'aprovació, que és únic, ha de detallar els pressupostos que integren el pressupost general, i no se'n pot aprovar cap per separat. Cinquè.- Principis Generals Així mateix i, de conformitat amb la normativa vigent en matèria pressupostària, el pressupost està sotmès a unes regles bàsiques que determinen el seu contingut, àmbit temporal així com determinats aspectes d'aquest, els anomenats principis pressupostaris. Tal com es desprèn d'aquest informe així com de la documentació que obra en expedient, entre els citats principis, que es compleixen íntegrament, caldria destacar els següents: El principi d'universalitat, doncs el pressupost ha de recollir la totalitat dels ingressos i les despeses de l'entitat. El principi de pressupost brut en el seu vessant comptable del principi d'universalitat, doncs les aplicacions pressupostàries apareixen pel seu valor brut, sense minoracions. El principi d'unitat pressupostària doncs tota l'activitat de l'entitat queda recollida en un únic estat d'ingressos i despeses. El principi d'anualitat, doncs el pressupost es refereix a l'any natural. El principi d'equilibri pressupostari, doncs les despeses pressupostàries financen als ingressos públics, sense existir dèficit inicial. El principi de Desafectació, doncs els ingressos es destinen a finançar la totalitat de les despeses, sense que, en general, es vinculin determinats despeses a determinats ingressos, excepte en el cas d'ingressos específics afectats finalitats determinades Dins del pressupost, cal tenir en compte el compliment de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 de abril, de Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera que diu: · Article 4: Principi de sostenibilitat financera 1. Les actuacions de les Administracions Públiques i altres subjectes compresos en l'àmbit d'aplicació d'aquesta Llei estaran subjectes al principi de sostenibilitat financera. 2. S'entendrà per sostenibilitat financera la capacitat per finançar compromisos de despesa presents i futurs dins dels límits de dèficit, deute públic i morositat de deute comercial conforme a l'establert en aquesta Llei, la normativa sobre morositat i en la normativa europea. S'entén que existeix sostenibilitat del deute comercial quan el període mitjà de pagament als proveïdors no superi el termini màxim previst en la normativa sobre morositat. · Article 5: Principi de plurianualitat L'elaboració dels Pressupostos de les Administracions Públiques i altres subjectes compresos en l'àmbit d'aplicació d'aquesta Llei s'enquadrarà en un marc pressupostari a mitjà termini, compatible amb el principi d'anualitat pel qual es regeixen l'aprovació i execució dels Pressupostos, de conformitat amb la normativa europea. · Article 29: Pla pressupostari a mitjà termini 1. S'elaborarà un pla pressupostari a mitjà termini que s'inclourà al Programa d'Estabilitat, en el qual s'emmarcarà l'elaboració dels pressupostos anuals i a través del com es garantirà una programació pressupostària coherent amb els objectius d'estabilitat pressupostària i de deute públic i de conformitat amb la regla de despesa. 2. El pla pressupostari a mitjà termini abastarà un període mínim de tres anys i contindrà, entre altres paràmetres: a) Els objectius d'estabilitat pressupostària, de deute públic i regla de despesa de les respectives Administracions Públiques. b) Les projeccions de les principals partides d'ingressos i despeses tenint en compte tant la seva evolució tendencial, és a dir, basada en polítiques no subjectes a modificacions, com l'impacte de les mesures previstes per al període considerat. c) Els principals suposats en els quals es basen aquestes projeccions d'ingressos i despeses. d) Una avaluació de com les mesures previstes poden afectar a la sostenibilitat a llarg termini de les finances públiques. Carrer Sant Antoni, 13 08394 Sant Vicenç de Montalt Tel. 93 791 05 11 - Fax: 93 791 29 61 http://www.svmontalt.cat Sisè.- Pressupost anual de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt Estudi dels ingressos previstos. a) Respecte als ingressos corrents: Previsió Inicial Capítol Descripció 2021 2022 2023 2024 2024 Vs 2023 2024 Vs 2023 % Cap I 1 Impostos directes 4.374.000,00 4.267.000,00 4.402.000,00 4.607.000,00 135.000,00 4,66% Cap II 2 Impostos indirectes 150.000,00 150.000,00 225.000,00 225.000,00 75.000,00 0,00% Cap III 3 Taxes, preus públics i altres ingressos 1.979.006,00 2.138.111,00 2.044.617,00 2.236.617,00 -93.494,00 9,39% Cap IV 4 Transferències corrents 2.048.693,07 2.140.657,60 2.242.182,59 2.416.832,37 101.524,99 7,79% Cap V 5 Ingressos patrimonials 62.206,00 62.206,00 109.006,00 212.400,00 46.800,00 94,85% Total Ingressos Corrents 8.613.905,07 8.757.974,60 9.022.805,59 9.697.849,37 264.830,99 7,48% Els ing