Carrer Sant Antoni, 13 08394 Sant Vicenç de Montalt Tel. 93 791 05 11 - Fax: 93 791 29 61 http://www.svmontalt.cat INFORME ECONÒMIC FINANCER PRESSUPOST 2024 Identificació de l'expedient : Departament/ Sol·licitant: GESTIÓ ECONÒMICA Expedient: 2023/2725-1619 Contingut: PRESSUPOST, PLANTILLA DE PERSONAL I BASES D'EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST DE L'ANY 2024 D'acord amb el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i en l'article 18.1.e) del Reial decret 500/1990, de 20 d'abril, pel qual es desenvolupa el Capítol I del Títol VI de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, en relació a l'expedient d'aprovació del Pressupost Municipal per a l'exercici 2024, emeto el següent INFORME D'acord amb la legislació vigent, aquest informe econòmic financer el conforma una exhaustiva anàlisi dels criteris utilitzats per a l'avaluació dels ingressos, l'anàlisi de les operacions de crèdit previstes, per al finançament d'inversions, i en definitiva, la suficiència dels crèdits per atendre el compliment de les obligacions exigibles i les despeses de funcionament dels serveis i com a conseqüència d'això l'efectiva anivellació del pressupost. Seguint la previsió de l'article 168.1.g) del Text Refós de la Llei de Hisendes Locals, el Pressupost de l'Ajuntament serà format per l'Alcalde i haurà de contenir entre d'altres, un informe econòmic financer en el que s'exposin les bases utilitzades per la avaluació d'ingressos i les operacions de crèdit previstes, la suficiència dels crèdits per atendre el compliment de les obligacions exigibles i les despeses de funcionament dels serveis, i en conseqüència, l'efectiu anivellament del pressupost. També el reial Decret 500/1990 de 20 d'abril, pel qual es desenvolupa el Capítol I del títol VI de la Llei d'Hisendes locals en matèria de pressupostos, regula que en relació a les operacions de crèdit, inclourà a l'informe, a més a més del seu import, el detall de les característiques i condicions financeres de tot ordre en què es prevegin concertar i es farà una especial referència a la càrrega financera que pesi sobre l'Ajuntament abans i després de la seva formalització. El darrer pressupost aprovat va ser el corresponent a l'exercici 2023, sotmès a consideració del Ple municipal de data 22 de desembre de 2022 i aprovat definitivament en data 1 de febrer de 2023. Les previsions del Pressupost d'Ingressos per a 2024 s'han realitzat tenint en compte l'aprovació de les ordenances fiscals pel proper exercici, l'execució pressupostària dels darrers exercicis, les dades de la comptabilitat municipal i de la gestió tributària, així com la facilitada pels diferents departaments gestors d'ingressos per taxes o d'ingressos per subvencions d'altres administracions. Així mateix, s'ha pressupostat sota el principi de prudència, donada l'actual conjuntura econòmica. Avaluació del pressupost de 2024 de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt Avaluació del pressupost d'ingressos de 2024 Criteris genèrics del pressupost d'ingressos El criteri genèric utilitzat ha estat l'anàlisi individual de cada aplicació pressupostària per determinar la previsió dels drets reconeguts nets a 31 de desembre. D'acord amb l'art. 12.5 de la Llei 2/2012, de 27 d'abril de 2012, reguladora d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (LOEPSF), s'estableix que "els ingressos que s'obtinguin per sobre del previst es destinaran a reduir el nivell de deute públic". Quadre Resum Pressupost Inicial d'Ingressos 2024 Crèdit Inicial Capítol Descripció 2024 Cap I Impostos directes 4.607.000,00 Cap II Impostos indirectes 225.000,00 Cap III Taxes, preus públics i altres ingressos 2.236.617,00 Cap IV Transferències corrents 2.416.832,37 Cap V Ingressos patrimonials 212.400,00 Cap VI Alienació d'inversions reals 0,00 Cap VII Transferències de capital 78.975,00 Cap VIII Actius financers 5.000,00 Cap IX Passius financers 0,00 Total Ingressos 9.781.824,37 Consideracions Generals del Pressupost Inicial d'Ingressos de 2024. Tal i com vaig comentar en l'Informe Econòmic Financer del Pressupost Inicial de 2023, la congelació de la major part dels impostos i les taxes els darrers anys, i en especial de l'IBI urbà, estava produint una tensió a nivell pressupostari que havia provocat una reducció de la capacitat inversora (Capítol VI de Despeses: Inversions Reals) i fins i tot, en el Pressupost de l'any 2023 havia arribat a afectar en el Capítol II: Despeses corrents en béns i serveis). El Pressupost de 2024 canvia la tendència dels darrers anys amb un increment d'Ingressos elevat que fan que el Pressupost de 2024 pugui atendre totes les despeses corrents d'una manera més realista amb la tendència dels darrers anys i fins i tot, hi hagi un increment destacat en les inversions. Els principals increments del Pressupost d'Ingressos de 2024 són: Increment del tipus impositiu de l'IBI en un 4,7%. (+95.000 euros) Increment tipus de gravamen de les plusvàlues en un 10,69% (+120.000 euros) Increment taxa aparcament regulat en un 50% (+140.000 euros) Millora en la gestió de tresoreria, gràcies a l'increment dels tipus d'interès, es preveu recaptar 105.000 euros en interessos dels dipòsits bancaris. Subvenció de l'ICAEN per la Instal·lació Fotovoltaica d'us compartit de 78.975 euros Subvenció Programa Específic Extraordinari Autonomia Local de 50.843,20 euros. Així doncs, el Pressupost d'Ingressos de 2024 es situa en 9.781.824,37 euros, 754.018,78 euros més que el Pressupost Inicial de 2023. Aquest increment d'ingressos és clau per poder fer un Pressupost de Despeses que atengui les despeses necessàries pel 2024, cal tenir en compte que l'evolució dels darrers anys no es podia mantenir. Els Ajuntaments es troben amb la problemàtica d'haver d'escollir entre incrementar impostos (per poder atendre els serveis que demana la ciutadania) o congelar/abaixar impostos per no incrementar les despeses dels seus vilatans. Aquesta controvèrsia s'ha vist més agreujada els darrers anys, amb increments elevats de l'IPC, increments dels preus energètics, la crisi del COVID l'any 2020 entre d'altres. Cal comentar que durant els darrers anys, el finançament dels Ajuntaments ha patit davallades d'ingressos importants, com són: L'any 2022, alguns Ajuntaments de la Comarca, van perdre l'ingrés de l'IBI de Característiques especials de l'Autopista, en el cas de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt, la pèrdua d'ingressos va ser de 109.336,53 euros. L'any 2022, arrel del canvi normatiu en la Base Imposable de l'Impost sobre l'Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana, va provocar un decrement d'ingressos dels Ajuntaments d'entre un 30%-40% aproximadament, en el cas de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt no va haver-hi reducció d'ingressos ja que es va incrementar el tipus de gravamen de l'11% al 26%. Molts Ajuntaments, entre els quals es troba l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt, han inclòs en l'Ordenança de L'IBI, bonificacions per instal·lacions de sistemes per a l'aprofitament tèrmic o elèctric de l'energia provinent del sol per a l'autoconsum. L'impacte en els ingressos d'aquestes bonificacions en el Pressupost de 2023 ha estat de 60.912,89 euros. En canvi, les despeses corrents han augmentat els darrers anys degut als increments dels Salaris del personal funcionari i laboral i a l'increment del l'IPC dels darrers any, en pàgines posteriors mostraré l'evolució d'aquests paràmetres. Així doncs, he estudiat els increments de l'IBI urbà de la comarca del Maresme pel 2024 i d'aquest estudi es pot concloure que el promig de l'increment del tipus d'IBI urbà del Maresme és del 8,5%. Amb alguns increments molt elevats com són: 1. Cabrera de Mar: 31,81% 2. Pineda de Mar: 25,40% 3. Tiana: 24,72% 4. Palafolls: 16,00% En l'apartat del Capítol I d'ingressos, estan detallats els increments pel 2024 del tipus d'IBI urbà del Maresme. Els equips de govern que en aquesta nova legislatura s'han vist obligats a incrementar de forma significativa el tipus impositiu de l'IBI urbà per a l'any 2024 han argumentat, en les sessions plenàries, el següent: El tipus d'IBI no s'havia modificat durant molts anys. Increments de la despesa corrent, capítols I i II (personal i compra de béns corrents i serveis. Aquest creixement de despesa corrent i congelació d'impostos havia provocat que el pressupost inicial de l'ajuntament no pogués atendre tota la despesa necessària de l'exercici. Així doncs, segons el model actual de finançament dels ajuntaments, les 2 alternatives comentades anteriorment: 1. Incrementar impostos. 2. Abaixar/congelar impostos. Personalment, les substituiria per: 1. Incrementar cada any impostos de manera moderada per adaptar els ingressos als increments de despesa de cada any. 2. No fer increments ajustats moderats anualment i haver d'augmentar els impostos de forma considerable quan la situació econòmica no deixa cap altra alternativa. Cal remarcar que la situació és diferent en els anys on no hi ha increments salarials i d'IPC o bé són molt moderats, en comparació amb els anys on hi ha augments significatius. Crec que cal adaptar cada any els ingressos a la realitat econòmica anual. No fer-ho significa actuar de forma brusca en algun moment, i aquesta forma d'actuar significa comprometre els comptes de l'Ajuntament. Tot i que l'augment del tipus d'IBI urbà de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt pel 2024 ha estat del 4,7%, moderat respecte els d'altres ajuntaments de la comarca, cal mencionar que s'han incrementat també les plusvàlues (IIVTNU) del 26% al 28,78% i la taxa dels parquímetres. És a dir, encara que pugui no semblar-ho gràcies a la pujada moderada de l'IBI urbà, la situació econòmica de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt, a l'hora de fer el Pressupost Inicial era delicada, i els increments pel 2024 han permès poder fer un pressupost inicial que pogués atendre les despeses corrents i les inversions recurrents. Crec que encara estem amb uns ingressos per sota del recomanable, però s'ha fet un gran esforç per millorar la situació on estàvem l'any 2023. A continuació mostraré amb dades i gràfics que reforcen aquestes consideracions generals: Carrer Sant Antoni, 13 08394 Sant Vicenç de Montalt Tel. 93 791 05 11 - Fax: 93 791 29 61 http://www.svmontalt.cat Ingressos Crèdit Inicial Capítol Descripció 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2024 VS 2023 2024 Vs 2023 % 2024 vs 2018 2024 vs 2018 % Cap I 1 Impostos directes 4.019.000,00 4.146.000,00 4.274.719,57 4.374.000,00 4.267.000,00 4.402.000,00 4.607.000,00 205.000,00 4,66% 588.000,00 14,63% Cap II 2 Impostos indirectes 100.000,00 110.000,00 125.000,00 150.000,00 150.000,00 225.000,00 225.000,00 0,00 0,00% 125.000,00 125,00% Cap III 3 Taxes, preus públics i altres ingressos 1.822.406,00 1.852.606,00 1.926.606,00 1.979.006,00 2.138.111,00 2.044.617,00 2.236.617,00 192.000,00 9,39% 414.211,00 22,73% Cap IV 4 Transferències corrents 1.712.228,69 1.707.684,91 1.728.558,23 2.048.693,07 2.140.657,60 2.242.182,59 2.416.832,37 174.649,78 7,79% 704.603,68 41,15% Cap V 5 Ingressos patrimonials 288.000,00 105.600,00 105.600,00 62.206,00 62.206,00 109.006,00 212.400,00 103.394,00 94,85% -75.600,00 -26,25% Cap VI 6 Alienació d'inversions reals 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Cap VII 7 Transferències de capital 408.594,20 480.446,16 0,00 501.693,26 68.365,07 0,00 78.975,00 78.975,00 -329.619,20 -80,67% Cap VIII 8 Actius financers 26.000,00 5.000,00 5.000,00 5.000,00 5.000,00 5.000,00 5.000,00 0,00 0,00% -21.000,00 -80,77% Cap IX 9 Passius financers 259.130,59 256.267,15 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 -259.130,59 -100,00% Total Ingressos 8.635.359,48 8.663.604,22 8.165.483,80 9.120.598,33 8.831.339,67 9.027.805,59 9.781.824,37 754.018,78 8,35% 1.146.464,89 13,28% Despeses Crèdit Inicial Capítol Descripció 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2024 VS 2023 2024 VS 2023 % 2024 VS 2018 2024 vs 2018 % Cap I 1 Despeses de personal 3.561.780,12 3.631.254,03 3.666.789,67 3.793.455,62 3.990.622,82 4.205.283,85 4.416.868,75 211.584,90 5,03% 855.088,63 24,01% Cap II 2 Despeses corrents en béns i serveis 2.915.252,88 2.741.952,88 3.279.963,22 3.363.470,01 3.729.853,76 3.930.258,65 4.169.988,98 239.730,33 6,10% 1.254.736,10 43,04% Cap III 3 Despeses financeres 3.000,00 3.000,00 3.000,00 3.000,00 3.000,00 3.000,00 3.000,00 0,00 0,00% 0,00 0,00% Cap IV 4 Transferències corrents 363.048,30 528.836,28 527.532,39 617.559,14 642.292,93 687.292,93 714.034,57 26.741,64 3,89% 350.986,27 96,68% Cap V 5 Fons de Contingència 0,00 65.000,00 73.335,79 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Cap VI 6 Inversions reals 1.382.700,00 1.421.500,00 459.800,00 1.247.623,94 409.600,00 147.000,00 422.961,91 275.961,91 187,73% -959.738,09 -69,41% Cap VII 7 Transferències de capital 38.875