1 INFORME-PROPOSTA de la lletrada Elena Ramos Carrasco, en relació a l'aprovació de la Plantilla i de la Relació de Llocs de Treball pel 2024 de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt ANTECEDENTS DE FET PRIMER.- Actualment l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt no creu possible complir amb les responsabilitats i funcions atribuïdes amb garanties suficients amb els efectius dels que disposa. SEGON.- Per aquest motiu cal crear en la plantilla de l'Ajuntament diferents places i llocs de treball per tal de fer front a les necessitats i obligacions que té la corporació per a satisfer les necessitats del municipi. TERCER.- L'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt actualment disposa d'una relació de llocs de treball pel què la valoració de les retribucions complementàries dels nous llocs de treball es farà conforme al mètode de valoració acordat i per analogia amb els llocs de la mateixa dotació. QUART.- Cal recordar que durant l'any 2023, la LPGE enguany Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per l'any 2023 va terminat in augment fix del 2.5% aplicat al mes de gener del 2023 i la Resolución de 4 de octubre de 2023, de la Secretaría de Estado de Función Pública, por la que se publica el Acuerdo del Consejo de Ministros de 3 de octubre de 2023, por el que se aprueba el incremento del 0,5 por ciento en las retribuciones del personal al servicio del sector público en aplicación de lo previsto en el artículo 19. Dos.2.a) de la Ley 31/2022, de 23 de diciembre, de Presupuestos Generales del Estado para el año 2023, que té caràcter bàsic per a tot el sector públic, va determinar un augment del 0,5% de les retribucions del personal del sector públic respecte del 2022 addiccional, més el variable relacionat amb el PIB que encara aquest exercici no s'ha meritat. CINQUÈ.- Per a l'any 2024 encara no s'ha aprovat la Llei General de Pressupostos que estableixi l'augment de les retribucions del personal al servei del sector públic. Ara bé, existeix Resolució de 14 de novembre de 2022, de la Secretaría de Estado de Función Pública, por la que se publica el "Acuerdo Marco para una Administración del siglo XXI que disposa els augments de les retribucions en el proper any, un 2% de caràcter fix i un 0,5% variable en funció de ràtios econòmiques, previsió que s'ha contemplat en el pressupost inicial. SISÈ.- Altres modificacions que es poden contemplar en la relació de llocs de treball i la plantilla de la Corporació per a l'any 2024responen al fet que s'han executat durant el 2 2023 diversos processos de promoció interna de personal funcionari o laboral. Un cop superat el corresponent concurs-oposició de torn restringit, els aspirants que han superat el procés han pres possessió de les places vacants en el grup de classificació superior, de forma que per al 2024 s'han amortitzat les places del grup inferior des del qual han concursat, per evitar així un increment de plantilla. SETÈ.- Altres canvis que s'han produït a la relació de llocs de treball i a la plantilla són els derivats de l'execució de l'oferta pública del 2023, en relació a l'estabilització del personal i l'execució de l'oferta pública derivada de la taxa de reposició extraordinària per a reduir la temporalitat a les administracions públiques. VUITÈ.- Vist que de conformitat amb l'article 37 de l'EBEP, es va celebrar mesa general en sessió de 18 d'octubre i 8 de novembre de 2023. FONAMENTS DE DRET PRIMER.- CANVIS EN LA PLANTILLA L'AJUNTAMENT DE SANT VICENÇ DE MONTALT A PER A L'ANY 2024 La plantilla de personal, es defineix com la relació detallada de cossos, escales, subescales, classes i categories de les places en les que s'integren els funcionaris, el personal laboral i el personal eventual de l'ens local, indicant la seva denominació, el nombre d'efectius, ocupats i vacants, i el grup de titulació al qual pertanyen. La plantilla de personal s'aprova en la mateixa sessió en què s'aprovi el pressupost corporatiu, atès que integra el propi pressupost. La plantilla de personal també està subjecta a la obligació de publicar-la íntegrament al Butlletí Oficial de la Província i al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, i es remetrà una còpia de la mateixa a l'Administració de l'Estat i la Generalitat. La plantilla de personal es pot modificar amb posterioritat a l'aprovació del pressupost durant l'any de la seva vigència, per respondre a l'establiment de nous serveis, per ampliar, suprimir o millorar els serveis existents que no admetin demora per al proper exercici, així com per criteris d'organització administrativa interna. La modificació de la plantilla durant l'exercici pressupostari requereix el compliment dels mateixos requisits existents per a la seva aprovació inicial. També cal tenir en compte el límit pressupostari, de forma que l'ampliació de la plantilla haurà de ser compensada per una reducció equivalent de la despesa, o per la disponibilitat de consignacions destinades a llocs vacants que no es pretenen proveir durant l'exercici, o caldrà aprovar necessàriament un expedient de modificació de crèdit del pressupost per finançar aquesta ampliació. La llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de règim local estableix que els municipis, com a administracions públiques de caràcter territorial, gaudeixen de la potestat d'autoorganització, la qual es manifesta en la capacitat d'ordenació del personal i de l'estructura organitzativa, per tal de servir els interessos generals amb eficàcia, 3 eficiència i coordinació. Aquesta potestat d'autoorganització de l'Ajuntament comporta la possibilitat d'ordenar els mitjans personals i materials amb discrecionalitat tècnica per tal que compleixi millor amb les seves competències. Vist allò que disposen l'article 25 i següents del DECRET 214/1990, de 30 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament del personal al servei de les entitats locals així com l'article 28 i següents del Decret legislatiu 1/1997, de 31 d'octubre de refosa en funció pública. Pel què fa a la possibilitat de crear places noves, val a dir en primer lloc que no cal confondre la taxa de reposició amb la creació de noves places. La taxa de reposició fa referència a diferència entre la incorporació d'efectius fixes i la baixa definitiva i el seu càlcul es fa de conformitat amb allò que disposa l'article 20 de la mateixa llei de pressupostos. En un primer moment podem afirmar que el legislador estatal no prohibeix en la LGPE la creació de places sinó que regula la seva ocupació definitiva. Si bé la STC 88/2016, de 28 d'abril, va entendre que no era possible cap ampliació de plantilla quan comportés un increment de les retribucions globals del personal funcionari i de la massa salarial del personal laboral, aquesta tesi no és encertada pels motius que s'exposen per la professora Eva Comellas, amb la qual coincideix el que subscriu íntegrament: Més enllà de la concreció en cada exercici pressupostari de l'increment, reducció o congelació de les retribucions, el redactat que utilitza invariablement la LPGE enguany Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per l'any 2023 en relació al personal funcionari: Article 19.DOS.1 : "Les retribucions del personal al servei del sector públic no podran experimentar un increment global superior al 2'5 per cent respecte a les vigents a 31 de desembre de 2022, en termes d'homogeneïtat per als dos períodes de la comparació, tant pel que respecta a efectius de personal com a l'antiguitat d'aquest. (...) En termes similars, per al personal laboral l'article 19 quatre. de la pròpia llei estableix que la massa salarial amb el personal laboral no podrà experimentar un creixement su- perior a l'establert en l'article dos de la llei de la mateixa manera, tampoc experimentaran increment superior a l'establert en l'article 19 DOS, les retribucions de qualsevol altre personal vinculat mitjançant una relació de caràcter laboral no acollit a conveni amb independència de la seva tipologia, modalitat o naturalesa, inclòs el personal directiu de el sector públic. La comparació retributiva i salarial entre un exercici pressupostari i el següent es fa sempre en termes d'homogeneïtat, per tant no impedeix que es puguin dotar més places a la plantilla de personal, o que aquella es pugui reduir. L'homogeneïtat ho és respecte els efectius de personal i la seva antiguitat. La LPGE no determina amb caràcter global si el pressupost del Capítol I ha de ser inferior o superior al de l'exercici anterior, el que sí que fixa és si les retribucions del personal seran més o menys elevades i en quina mesura. En altres paraules, no limita la plantilla de personal, limita la nòmina del personal. 4 D'altra banda, la possibilitat de modificar la plantilla ampliant el nombre de places ha estat també reconeguda per la jurisprudència encara que sigui de forma indirecta, quan fa referència a la possibilitat d'incorporar nou personal tant en places ja existents com en places de nova creació. En aquest sentit cal destacar les SSTS d'11 de maig de 2015, rec. 3359/2013; de 27 de març de 2006, rec. 515/2000 i de 22 de setembre de 2005, rec. 3557/2001. I STSJ de Catalunya de 8 de març de 2006, rec. 13/2005. Ara bé cal tenir en compte que els nomenaments interins de conformitat amb la nova redacció de l'article 10 de Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic tenen les següents limitacions: 1. Són funcionaris interins els que, per raons expressament justificades de neces- sitat i urgència, són nomenats com a tals amb caràcter temporal per a l'exercici de funcions pròpies de funcionaris de carrera, quan es doni alguna de les cir- cumstàncies següents: a) L'existència de places vacants, quan no sigui possible cobrir-les per funciona- ris de carrera, per un termini màxim de tres anys, en els termes que preveu l'a- partat 4. b) La substitució transitòria dels titulars, durant el temps estrictament necessari. c) L'execució de programes de caràcter temporal, que no poden tenir una durada superior a tres anys, ampliable fins a dotze mesos més per les lleis de funció pública que es dictin en desplegament d'aquest Estatut. d) L'excés o l'acumulació de tasques per un termini màxim de nou mesos, dins d'un període de divuit mesos. (...) 4. En el supòsit que preveu la lletra a) de l'apartat 1, les places vacants que ocupa el personal funcionari interí s'han de cobrir per mitjà de qualsevol dels mecanismes de provisió o mobilitat que preveu la normativa de cada administra- ció pública. No obstant això, transcorreguts tres anys des del nomenament del personal fun- cionari interí es produirà la fi de la relació d'interinitat, i la vacant només podrà ser ocupada per personal funcionari de carrera, llevat que el procés selectiu cor- responent quedi desert, cas en què es podrà fer un altre nomenament de perso- nal funcionari interí. Excepcionalment, el personal funcionari interí pot romandre en la plaça que ocupa temporalment, sempre que s'hagi publicat la convocatòria corresponent dins del termini dels tres anys, a comptar de la data del nomenament del funcio- nari interí, i es resolgui d'acord amb els terminis que estableix l'article 70 del 5 TREBEP. En aquest cas, hi pot romandre fins que es resolgui la convocatòria, sense que el seu cessament doni lloc a cap compensació econòmica. Per tant caldrà disposar de taxa de reposició abans de finalitzar els tres anys de nomenament interí o bé amortitzar la plaça un cop arribin els tres anys sense dis- posar de taxa o bé cobrir-ho amb un funcionari de carrera de la corporació. Actualment, l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt en virtut de la seva capacitat d'ordenació del personal i de l'estructura organitzativa, per tal de servir els interessos generals amb eficàcia, eficiència i coordinació creu necessari crear les següents places respecte a l'aprovació de la plantilla per a l'any 2024 per reorganització dels seus mitjans personals: A. CREACIÓ DE DUES PLACES D'ADMINISTRATIU/VA, GRUP C1, EN LA PLANTILLA DE PERSONAL FUNCIONARI DE L'AJUNTAMENT DE SANT VICENÇ DE MONTALT És necessària la creació de dues places d'administratiu/va a la plantilla de personal funcionari, escala d'administració general, sub escala administrativa (Grup C1). Per aquest motiu respecte la dotació inicial existent en la plantilla de personal funcionari de la plaça d'administratiu/va que consta de deu efectius, s'afegiran aquestes dos noves dotacions que seran proveïdes reglamentàriament per promoció interna, és a dir per torn restringit entre funcionaris/àries de carrera amb els requisits per poder participar. En relació a la creació dels llocs de treball d'administratiu/va en la relació de llocs de treball al qual s'ha d' adscriure aquestes places, es crearà un lloc genèric d'administratiu/va de Serveis Generals que després s'assignarà al servei del/la titular del funcionari/ària nomenat atès que existint diferents funcionaris/àries que reuneixen els requisits de participació i es crearà també un lloc de tècnic auxiliar de medi ambient i serveis municipals. ( vdo apartat modificacions RLT per funcions i valoració) B. CREACIÓ D'UNA PLAÇA DE CAPORAL, GRUP C1, EN LA PLANTILLA DE PERSONAL FUNCIONARI DE L'AJUNTAMENT DE SANT VICENÇ DE MONTALT En la relació de llocs de treball existeix un lloc de caporal sense la seva corresponent dotació de plaça a la plantilla de funcionaris. Ateses les necessitats de crear una estructura de policia local amb més comandaments, és necessari la creació d'una nova plaça de caporal (Grup C1), en l'escala d'administració especial, sub-escala de serveis especials, classe policia local, a la plantilla de personal funcionari. Per aquest motiu respecte la dotació inicial existent en la plantilla de personal funcionari de la plaça de caporal que consta d'un efectiu, s'afegirà aquesta nova dotació que serà proveïda reglamentàriament per promoció interna, és a dir per torn restringit entre funcionaris/àries de carrera amb els requisits per poder participar o bé per mobilitat interadministrativa, els dos règims de provisió possibles per accedir a aquesta categoria 6 per la Llei 16/1991 de 10 de juliol, de les Policies Locals de Catalunya. Respecte el lloc de treball i la seva valoració ja consta a la relació de llocs de treball, havent-se d'actualitzar la fitxa, la forma de provisió i el grup de classificació ( vdo apartat modificacions RLT per funcions ) atès l'entrada en vigor de LLEI 3/2023, del 16 de març, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic per al 2023 que modifica l'article 36 de la Llei 16/1991, de les policies locals: 1. Es modifica l'apartat 2 de l'article 24 de la Llei 16/1991, del 10 de juliol, de les policies locals, que resta redactat de la manera següent: «24.2. Corresponen a les escales dels cossos de policia local els grups se- güents: »a) A l'escala superior, el grup A, subgrup A1. »b) A l'escala executiva, el grup A, subgrup A2. »c) A l'escala intermèdia, el grup C, subgrup C1. »d) A l'escala bàsica, el grup C, subgrup C1.» 2. Es modifica la disposició addicional setena de la Llei 16/1991, que resta re- dactada de la manera següent: «Disposició addicional setena »1. Els funcionaris dels cossos de policia local de les categories d'agent i caporal de l'escala bàsica es classifiquen, a efectes administratius de ca- ràcter econòmic, en el grup C1, d'acord amb el que estableix la normativa vigent en matèria de funció públ