Miquel Àngel Martínez i Camarasa, Alcalde-President de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt, amb motiu de l'elaboració del pressupost ordinari per a l'exercici de 2015, i en compliment del que estableix l'article 168.1.a) del Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals aprovat per Reial Decret 2/2004, de 5 de març, i de l'article 18.1.a) del Reial Decret 500/1990, de 20 d' abril, pel que es desenvolupa el Capítol I del Títol VI del la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, en relació a l'expedient d'aprovació del Pressupost Municipal per al exercici 2015, eleva al Ple de la Corporació el Projecte de Pressuposts General i les seves bases d'execució, amb un import total 7.283.280,80, al que acompanya aquesta memòria explicativa de les modificacions més importants respecte al pressupost anterior: LINIES GENERALS El Pressupost està en la mateixa línia que els últims anys, marcat per l'austeritat en les despeses i la prudència en els ingressos. La xifra global del pressupost de 2015 és pràcticament la mateixa que la del pressupost de 2014, hi ha un petit decrement del 0.31%. En un context marcat per la baixada d'ingressos de les diferents administracions (Diputació de Barcelona i Generalitat) i que no volem incrementar la pressió fiscal dels residents, no podem incrementar les despeses i s'opta per fer un pressupost continuista. INGRESSOS PER IMPOSTOS I TAXES (CAPÍTOLS I, II Y III) Capítol I: Impostos directes. · Experimenta un decrement global del 0,34%. · S'ha rebaixat la previsió de l'IBI ja que al pressupost de 2014 no s'han complert les previsions inicials. · Es rebaixa el tipus impositiu, passa d'un 0,549% al 0,497%. Per no incrementar la pressió fiscal, com a conseqüència de la revisió cadastral de 2010. Capítol II: Impostos directes. · Increment del 12,50%. · L'únic impost directe és l'Impost de construccions i obres (ICIO). · La previsió d'ingrés passa de 80.000 a 90.000. 1 · Continua sent una previsió molt prudent, però s'ha decidit incrementar una mica la previsió d'ingrés pel 2015. S'ha de tenir en compte que al 2014 ja portem recaptats més de 120.000. Tot i així l'equip de govern opta per la prudència i no es fa una previsió massa optimista ja que són ingressos que fluctuen depenent de l'any. Capítol III: Taxes i altres ingressos. · Decrement del 7,55%. · Baixada sensible dels ingressos per quotes d'escola bressol i escola de música degut a la baixada de les inscripcions. · També s'ha decidit ser més prudent en la previsió en la recaptació de multes, ja que en els darrers anys han baixat els ingressos per aquest concepte. Capítol IV: Transferències corrents. · Decrement del 3,86%. · Seguint la línia de prudència, es deixa de pressupostar la subvenció pel funcionament de l'escola bressol. Al 2014 es va preveure ingressar 71.750, però com encara no s'ha concedit, optem per pressupostar la partida amb 6 de forma simbòlica. INGRESSOS DE CAPITAL. Capítol VI: Alienació d'inversions reals. El capítol VI d'ingressos tampoc té cap apunt, no es preveu la venda de patrimoni. Capítol VII: Transferències de capital. · Increment del 44,53%. · Aquest capítol consta de les subvencions que rebem per finançar inversions. · Per aquest any només tenim la previsió de dues partides: o Diputació de Barcelona, XGL Pla Inversions 2015: 210.000. (Aquesta subvenció es destina a finançar l'adequació de l'aparcament de l'institut, l'arranjament del carrer de la pau i les inversions pel projecte d'eficiència energètica en els equipaments municipals.) o Subvenció AMTU adquisició marquesines i mobiliari: 25.000 Capítol IX: Passius financers. · Increment del 60,26%. · El capítol IX d'ingressos correspon als nous crèdits que es demanaran durant l'any. · Hem previst demanar dos crèdits durant el 2015: o Ajut de Caixa de la Diputació de Barcelona (sense interessos): 175.000 o Crèdit de Caixa de la Diputació de Barcelona. 105.455,33 · Durant els darrers 4 anys no s'ha demanat cap crèdit nou, tot i preveure-ho en els pressupostos. Aquest any no serà diferent, i en funció de com es desenvolupi l'execució d'ingressos i despeses, s'hauran de demanar o no aquests nous crèdits. · La situació econòmica d'aquest ajuntament és molt bona, amb un nivell d'endeutament molt baix. L'últim crèdit que es va demanar va ser al 2010. · Actualment tenim vigents els següents crèdits: o Crèdit per la construcció del Centre Cívic. o Crèdit pel finançament de les inversions del pressupost 2002. o Crèdit pel finançament de les inversions del pressupost 2007. o Credit pel finançament de la connexió del col·lector d'aigües de Can Boada. o Crèdit per la construcció del pavelló i la urbanització de l'entorn. o Crèdit per la urbanització de l'avinguda Toni Sors 2a. Fase. o Crèdit per l'adquisició de parquímetres. AVALUACIÓ DESPESES DESPESES CORRENTS Capítol I: Despeses de Personal. · Decrement del 0,68%. · Degut a les restriccions imposades pel govern central, hi ha poc marge de variació pel que fa a les despeses de personal. Les despeses de personal queden pràcticament iguals que el pressupost de 2014. · En aquest ajuntament treballen unes 100 persones, entre personal funcionari i laboral. · Només hi ha diferències importants pel que fa a les despeses de personal d'ensenyament, degut a la baixa d'inscripcions a l'escola bressol i escola de música. · I l'altra diferència substancial respecte el pressupost de 2014 és que s'ha previst una partida pel reintegrament d'una part proporcional de la paga extra de 2012 que va treure el govern central a tot el personal de l'ajuntament i que previsiblement s'haurà de retornar en part. Capítol II: Despeses en béns corrents i serveis. · Decrement del 1,80%. · Degut a la limitació en els ingressos, per la congelació dels tributs, així com la disminució de les subvencions, les despeses en capítol II es mantenen pràcticament igual que l'any passat. · Es dona prioritat a la millora del municipi, com per exemple amb el manteniment de vies, millora de la mobilitat,així com a les polítiques d'estalvi, com actuacions en eficiència i estalvi energètic. · Cal destacar com a novetat, el nou concurs de manteniment d'instal·lacions tècniques d'equipaments. L'empresa adjudicatària s'encarregarà de mantenir les instal·lacions dels equipaments i fer la inversió per millorar l'eficiència energètica. Això permetrà estalviar en els consums de gas i llum. Capítol III: Despeses financeres. · Decrement del 18,02%. · La baixada dels interessos fa que rebaixem la previsió de despeses financeres. (Això també es posarà de manifest en els ingressos, que també rebaixem els ingressos dels interessos que obtenim de dipòsits bancaris. Capítol IV: Transferències corrents. · Increment del 6,38%. · En el capítol IV centrem els esforços en la partida d'atencions benèfiques i assistencials. Es manté la partida amb 45.000, la qual cosa suposa un esforç molt gran per atendre les necessitats de les famílies que estan passant moltes dificultats degut a la crisi. · També cal destacar dues noves partides per fomentar la ocupació i el lloguer com són: programa mixt de formació i treball i serveis borsa de lloguer social i jove. DESPESES DE CAPITAL Capítol VI: Inversions reals. Capítol VI: Inversions. · Increment del 6,67%. · Per una banda, hi ha les inversions recorrents de cada any, com la compra de mobiliari, adequació de centres educatius, urbanització de vies publiques, mobiliari platges.... Aquestes partides segueixen la línia de tot el pressupost, és a dir, amb consignacions molt similars a la del pressupost de 2014. · D'altra banda, tenim les inversions noves que s'han previst executar aquest 2015: o Adequació aparcament institut: 40.000 o Arranjament instal·lacions carrer de la Pau, 2a. Fase: 125.000 o Cartelleres digitals: 13.000 o Inversió pressupost participatiu:30.000 o Execució Projecte eficiència energètica d'equipaments municipals: 72.900 Capítol VII: Transferències de capital. No es consigna cap quantitat en aquest capítol. Capítol IX: Passius financers. · Consignació idèntica al 2014. · El capítol IX correspon a l'amortització de crèdits vigents. · Tot i que en la banda dels ingressos hi és la previsió de demanar un crèdit i un ajut de caixa, no hem considerat necessari preveure l'amortització durant el 2015. Tot i que finalment s'acabés demanant un nou crèdit, previsiblement no es començaria a amortitzar durant el 2015. Sant Vicenç de Montalt, 10 de novembre de 2014. L'Alcalde Signat: Miquel Àngel Martínez i Camarasa,