www.svmontalt.cat
Sant Vicenç de Montalt es va adherir al Pacte d´alcaldes i alcaldesses en el Ple de l'Ajuntament del 27 de maig de 2010, una iniciativa de la Unió Europea contra el canvi climàtic i a favor de l´estalvi i l´eficiència energètica.

El Pacte d´alcaldes i alcaldesses és una iniciativa de la Direcció General de Transport i Energia (DGTREN) de la Comissió Europea que té com a objectiu superar el compromís de la Unió Europea de reduir en un 20%, abans de l´any 2020, les emissions de CO2 i dels gasos d´efecte hivernacle (GEH) que contribueixen al canvi climàtic.

Un dels compromisos del Pacte és la redacció, amb el suport tècnic i econòmic de la Diputació de Barcelona, d´un Pla d´acció per l´energia sostenible (PAES). L´elaboració del PAES inclou la realització d´un inventari d´emissions i la planificació d´un conjunt d´actuacions destinades a l´estalvi energètic i a la reducció d´emissions.

El PAES inclou el càlcul de les emissions de GEH directament generades per l´activitat de l´Ajuntament –enllumenat públic, equipaments, flota de vehicles–, però també per aquelles altres activitats sobre les quals el consistori incideix, com ara la gestió dels residus, l´aigua, el transport públic, el trànsit urbà o el consum elèctric domèstic.

Amb l´adhesió al Pacte, l´ambició política del municipi queda reflectida en el fet que, mitjançant la realització del Pla d´acció per l´energia sostenible, l´Ajuntament assumeix com a propi el compromís d´acompliment dels objectius del Protocol de Kyoto.

La participació de la ciutadania i del personal intern de l´Ajuntament és fonamental en l´èxit de tot el procés, i per això el Pacte dóna també prioritat a les actuacions de comunicació i difusió.

L´Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona promou l´adhesió dels municipis al Pacte d´alcaldes i alcaldesses i els ofereix suport tècnic i econòmic per al desenvolupament dels Plans d´acció per l´energia sostenible. El procés inclou la signatura d´un conveni de suport entre l´Ajuntament i la Diputació de Barcelona, la contractació d´una consultora externa, el suport econòmic a les despeses de realització del PAES i la constitució d´una comissió de seguiment que coordina el desenvolupament del procés. El document final del PAES s´envia a la DGTREN i s´actualitza cada dos anys.

Publicat el 05.07.2010