X
Informació sobre les zones blaves i verdes
Botó que mostra/amaga menú superior
 
Botó que mostra/amaga menú lateral
Procés de familiarització


El procés de familiarització a l'escola és complex i de vegades no se li dona la importància que es mereix. La majoria dels infants se separen per primera vegada de l'entorn familiar, és a dir, d'aquell entorn que els dona seguretat psico-afectiva. Aquesta separació implica establir noves relacions (amb altres adults i altres infants), habituar-se a un nou espai i sovint a un nou horari. Aquest fet comporta l'elaboració i l'acceptació, no sempre voluntària, d'una nova situació que duu aparellades pèrdues i guanys. Per això des de l'escola bressol tenim en compte aquesta primera separació i creiem imprescindible aquesta relació amb la família.

L'entrada a l'escola és la primera conquesta d'un món aliè a la família, que requereix una atenció especial, molta ajuda i paciència. Són canvis importants de la vida que requereixen temps d'elaboració perquè, alhora, hem d'anar canviant també  nosaltres.

L'Escola Bressol facilita fer aquest procés, atenent i donant resposta a les necessitats dels infants, permetent el descobriment d'un entorn que els aportarà noves vivències.

Les educadores assumeixen que cada infant és únic i que la familiarització és diferent per cada criatura, adoptant una actitud de comprensió i flexibilitat vers els infants i les seves famílies.

Les famílies per la seva part,  viuran la separació de la filla o fill, i les seves manifestacions psico-afectives caldrà interpretar-les dins del procés de familiarització. Caldrà donar seguretat a l'infant, acceptar els canvis en l'organització familiar  i establir una comunicació fluida amb l'educadora i l'escola que permeti construir una relació de mútua confiança que faciliti tot aquest procés.

Des de l'Escola Bressol portem a terme aquest període de familiartizació des de l'inici: portes obertes, preinscripcions, matriculacions, una reunió general de benvinguda, una reunió a les estances el primer dia hàbil del mes de setembre i les entrevistes personals tres dies abans de començar el curs escolar, amb l'assistència de les famílies i també dels infants, i al llarg del curs mantenim una comunicació diària amb la família.

Durant aquest període es recomana que els infants facin l'horari més curt durant els primers dies i que la seva assistència sigui continuada. És important que les famílies acompanyin els infants sense presses, fent un acomiadament breu i no fent-ho d'amagat. No s'ha d’aprofitar aquest període per fer canvis que els treguin de la seva zona de confort, com treure el bolquer, el xumet o altres objectes als què l'Infant estigui acostumat. Recomanem portar aquests primers dies algun objecte que els uneixi emocionalment a casa seva: un ninot de peluix, una manteta...

Durant la familiarització  es poden presentar alguns canvis en les criatures com poden ser:

  • Plors
  • Inactivitat i tristor
  • Rebuig cap a les educadores, també dependència excessiva
  • Inseguretat davant l’entorn i els companys/es
  • Actitud estranya a casa
  • Canvis fisiològics: diarrees, dècimes, pèrdua de gana, trencament del ritme del son...

A l’Escola Bressol considerem que perquè es doni aquest traspàs de confiança és important que existeixi un temps 'a tres' on famílies, infants i educadores habitem el mateix espai durant aquests dies.

Convidem un adult referent per a l'’Infant per poder fer l'acompanyament durant els primers dies del procés amb les següents consignes:

  • Estar asseguts al mateix lloc i evitar deambular
  • No intervenir en un conflicte entre dos infants
  • Parlar en un to de veu baix si fos necessari. Evitar parlar entre famílies.
  • Mòbil apagat.

El procés de familiarització acompanyat per una persona referent familiar per l'Infant serà de quatre dies pel grup de Nadons (0-1 any) i el grup de caminants (1-2 anys). I a partir del cinquè dia, l'horari d'entrada d'aquestes estances serà de 9 a 9.30h. Pel grup de parlants (2-3 anys) serà de dos dies i a partir del tercer dia, l'horari d’entrada serà també de 9 a 9.30h. Per dur a terme aquest procés els grup-estança es dividiran en dos horaris d'una hora i quart cada torn.

En l'equip docent som conscients que quatre dies poden no ser suficients per familiaritzar-se a l'escola, ja que els ritmes dels infants i de les famílies són diferents. En funció del seu procés de familiarització la mestra de l'estança us aconsellarà quina és la millor manera de seguir aquest procés i si cal, dilatar-lo, arribant a un acord per seguir treballant-ho conjuntament, família-escola.

OAC DE L'AJUNTAMENT
C/ Sant Antoni, 13 - 08394 Sant Vicenç de Montalt
^